КЛАСИФІКАЦІЯ БУДІВЕЛЬ АРТЦЕНТРІВ У РАЗІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА РЕГІОНІВ УКРАЇНИ
Ключові слова:
архітектура, артцентр, мистецький центр, мистецький простір, галерея, музей, артзавод, багатофункціональний комплекс.Анотація
Анотація. Метою цієї статті є визначення та формування загальної класифікації артцентрів України задля покращення наявної мережі культурно-побутового об слуговування населення такими об’єктами. Методи дослідження. В основу дослідження покладено методи функціонально-планувального аналізу і дослідження залежності місцерозташування творчих центрів та соціального впливу артцентрів на місцеву громаду. Результати. У тексті проаналізовано критерії класифікації українських артцентрів та здійснено спробу оновити сталі підходи. За визначеними ознаками (функціональний вектор, розміщення у структурі міста, соціальний вплив, радіус цього впливу, метод освоєння території) наводяться приклади українських артцентрів. Розглянуто різні типи українських артцентрів, такі як галереї, музеї, простори для проведення мистецьких подій, для роботи і молодіжної співпраці, а також центри, які займаються загальним поширенням українського мистецтва незалежно від виду і жанру. Текст дає загальне уявлення про різноманітність артцентрів в Україні, їхні функції, значення для культури загалом. Класифікація українських творчих центрів є важливим інструментом для розуміння специфіки цих культурних інституцій, їхнього гармонійного функціонування як окремих одиниць, які разом утворюють загальну мережу артцентрів нашої держави. Залежно від кожного з вищезазначених критеріїв можна зрозуміти, на яку аудиторію розрахований артцентр, який тип виставок та подій є найбільш характерним для нього та яку роль він відіграє у формуванні мистецької сцени України. Висновки. На основі аналізу кожної з характеристик та вимог визначено і сформульовано класифікацію артцентрів України, яка сприятиме формуванню і подальшому розвитку культурного середовища р егіонів України.
Посилання
Захарова О.А. Мистецькі галереї та центри в умовах сучасного арт-ринку. Scientific Journal ScienceRise. 2014. Вип. 3. С. 72–76. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mistetski-galereyi-tatsentri-v-umovah-suchasnogo-art-rinku/viewer (дата звернення: 23.02.2023).
Костюченко О.А. Сучасні тенденції в організації мережі артцентрів. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія. 2021. Вип. 1. С. 105–127. URL: https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/52756/1/105-127-%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8E%
D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf (дата звернення: 24.02.2023).
Галишич Р.Я., Лінда О.Б. Сучасний досвід проєктування артцентрів. Містобудування та територіальне планування. 2014. Вип. 51, С. 51–56. URL: https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/02/201451.pdf (дата звернення: 24.02.2023)
Бреус О. Про арт-ринок в Україні і як на ньому вижити справжньому митцеві. Редакція «УНІАН». 2007. URL: https://www.unian.ua/culture/76245-pro-art-rinok-v-ukrajini-i-yak-na-nomu-vijitispravjnomu-mittsevi.html (дата звернення: 25.02.2023).
Буцикіна Є. Топ 10 Київських галерей та центрів сучасного мистецтва. Редакція “ArtsLooker”. 2017. URL: https://artslooker.com/top-10-kiivskikh-galerey-ta-centriv-suchasnoho-mistetstva/ (дата звернення: 27.02.2023).
Бойченко Н. Топ-7 галерей сучасного мистецтва у центрі Львова. Медіа-Хаб «Твоє місто». 2015. URL: https://tvoemisto.tv/news/top7_galerey_suchasnogo_mystetstva_u_tsentri_lvova_foto_71479.
html (дата звернення: 27.02.2023).