АНАТОЛІЙ КРИВОЛАП І ЄЖИ НОВОСЕЛЬСЬКИЙ: МИСТЕЦТВО, ЩО ЄДНАЄ

Автор(и)

  • Вікторія Мазур

Ключові слова:

сучасне мистецтво, образотворче мистецтво України та Польщі кінця ХХ – початку ХХІ ст., архітектура, монументальне церковне (сакральне) мистецтво, опорядження церкви, синтез, художник Анатолій Криволап, художник Ігор Ступаченко, художник Єжи Новосельський, архітектор Богдан Котарба.

Анотація

Анотація. Мета статті привернути увагу до колористичного та ідейно-змістовного наповнення храмових комплексів. Охарактеризувати манеру й індивідуальну ху дожню мову кожного з них. Методи дослідження. Для проведення дослідження було застосовано історичний і порівняльний методи, а також мистецтвознавчі методи образно-стилістичного і формального аналізу. Результати. У статті розглянуто особливості монументального оздоблення храмів кінця ХХ – початку ХХІ ст. на теренах України та Республіки Польщі. Йдеться про творчий доробок провідних майстрів українського та польського сучасного мистецтва: Анатолія Криволапа й Ігоря Ступаченка (у церкві Покрови Богородиці в с. Липівка Макарівського району Київської області, Україна) та композиційне вирішення інтер’єру церкви Різдва Богородиці (УГКЦ) у м. Білий Бір (Республіка Польща) художником Єжи Новосельським та архітектором Богданом Котарбою. Стаття ґрунтується на дослідженні двох комплексів сучасної сакральної архітектури, які споруджені на територіях різних держав: церква Покрови Богородиці – в Україні (з оздобленням художників А. Криволапа та І. Ступаченка), а церква Різдва Богородиці – у Польщі (оздоблення цього храму є результатом творчої співпраці Є. Новосельського з архітектором Б. Котарбою) . Висновки. З’ясовано, що постать А. Криволапа фактично вписує українське церковне мистецтво у контекст розвитку сучасного українського і європейського мистецтв. Спільність пошуків і художня мова єднає його з Є. Новосельським. У Польщі та Україні створені споріднені шедеври. Сучасне мистецтво України – частина світової культури. Майбутнє українського мистецтва у взаємодоповненні мистецькими надбаннями культури українського й польського народів.

Посилання

Українська ідентифікація. Анатолій Криволап, Ігор Ступаченко. Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці. Anatoly Kryvolap. URL: https://anatolykryvolap.com/creation/view/59 (дата звернення: 10.03.2023).

Авраменко О. Анатолій Криволап, Ігор Ступаченко. Покрова. Крок І / ІПСМ НАМ України. Київ : Фенікс, 2019. 88 с.

Авраменко О. Сакральний живопис в Україні XXI століття. (Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка Анатолієм Криволапом та Ігорем Ступаченком. 2014–2019 роки). Мистецтвознавство України. Київ, 2019. № 19. С. 21–32.

Авраменко О. Енергія чистого кольору. Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка (2014–2022). Антиквар. 2022. № 4. С. 21–28.

Климончук О. Богдан Батрух: «Люди думають: якщо я будую церкву в селі, то спокутую якісь тяжкі гріхи». Інтерв'ю з України. URL: https://rozmova.wordpress.com/2014/04/14/bohdanbatrukh/ (дата звернення: 10.03.2023).

Розмова з Анатолієм Криволапом (04.10.2021) : [звукозапис]. Київ, 2021. Особистий архів В. Мазур.

Яковленко К. Анатолій Криволап: “Кожен художник народжується з власним кольором”. LB.ua. Дорослий погляд на світ. URL: https://lb.ua/culture/2019/06/09/429096_anatoliy_krivolap_kozhen_hudozhnik.html (дата звернення: 30.09.2022).

Czerni K., Curzydło M. Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna. Zdjęcia. URL: https://d-nb.info/1216420939/34 (date of access: 30.09.2022).

Dziurdzińska N. W Kijowie otwarto wystawę „Współczesna ikona – Jerzy Nowosielski”. dzieje.pl. Portal historyczny. URL: https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/w-kijowie-otwarto-wystawe-wspolczesnaikona-jerzy-nowosielski (date of access: 30.09.2022).

Januszewski W. S. The Colors of the Ineffable–Jerzy Nowosielski’s Monumental Works as a Contemporary Search for Sacred Space. MDPI. URL: https://www.mdpi.com/2076-0752/10/4/68 (date of access: 30.09.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-09