ЗИМОВІ МОТИВИ В ПЕЙЗАЖАХ ТЕТЯНИ ЯБЛОНСЬКОЇ 1990-Х РОКІВ: ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОЇ ВИРАЗНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-19

Ключові слова:

творчість Тетяни Яблонської, імпресіонізм, зимові пейзажі, художня виразність, творчий метод, стилістика, засоби образотворчого мистецтва

Анотація

Метою дослідження є вивчення зимових пейзажів Тетяни Яблонської 1990-х років у контексті творчого методу мисткині, на основі аналізу засобів художньої виразності та стилістичних особливостей творів художниці. Методи дослідження. Розробка заявленої мети дослідження передбачає застосування комплексного наукового підходу, іконографічного методу, порівняльного та художньо-стилістичного аналізів. Результати. В останнє десятиліття ХХ століття, незважаючи на поважний вік і погіршення здоров’я, Т. Яблонська продовжувала займатися живописом. Серед її робіт, створених у цей час, були пейзажі та натюрморти, написані в домашніх умовах. Художниця неодноразово писала види зі своїх вікон. Пейзаж посів важливе місце в її творчості та став одним з основних жанрів. Серія «Зимові пейзажі» 1990-х років — оригінальне явище спадщини Т. Яблонської. Ці пейзажі є дослідженнями інтерпретації світла та кольору, краси та поезії повсякденного життя. Художниця почала писати зимові пейзажі, в яких наполегливо експериментувала як з використанням засобів художньої виразності для створення особливої зимової атмосфери, так і з силою впливу світлового та повітряного середовища на трансформацію кольору. Висновки. Комплексний мистецтвознавчий аналіз зимових пейзажів у межах дослідження засвідчує, що стилістика творів виявляє ознаки як принципів бачення, так і методів мистецтва імпресіонізму, а також засоби художньої виразності постімпресіонізму. У цих роботах Т. Яблонська ніби повертається до імпресіоністичних витоків 1940-х років, початку її творчого шляху. На прикладі пейзажів видно, що художниця увібрала мистецьку традицію і зовнішні впливи та по-новаторськи їх переосмислила. Зауважимо, що в деяких творах завдяки авторській манері, стилістиці та характеру мазків художня інтерпретація пейзажу наближається до абстрактного мистецтва.

Посилання

Тетяна Яблонська. Пори року : кат. вист. / упоряд. : Л. Ковальська. Київ : Тріумф, 2002. 48 с. : іл.

Ситник І. В. Творча діяльність Тетяни Яблонської у контексті культурно-мистецьких процесів України середини ХХ – початку ХХІ століть : дис. ... д-ра філософії : спеціальність 023, галузь знань 02. Київ, 2023. 249 с.

Бугаєнко І. Н. Тетяна Яблонська. Живопис. Графіка : альбом / авт.-упоряд. І. Бугаєнко. Київ : Мистецтво, 1991. 174 с. : іл.

Скляренко Г. Я. Українські художники: з відлиги до незалежності: у 2-х кн. Кн. 1. Київ : ArtHuss, 2018. 288 с. : іл.

Тетяна Яблонська в колекції Запорізького художнього музею: альбом / упоряд. : Г. Борисова, І. Ласка. Київ : Родовід, 2017. 84 с. : іл.

Тетяна Яблонська, до 100-річчя від дня народження. Живопис. Рисунок : виставка творів, 23.02-12.03 2017. Київ: ЦБХ НСХУ, 2017 р.

Яблонська Т. Щоденники, спогади, роздуми / упоряд. : Г. Атаян, І. Зайцева. Київ : Родовід, 2020. 584 с. : іл.

T. N. Yablonskaya-ukrainian artist / соmpiled by Guan Shanshi. Shandong : Shandong Fine arts publishing hous, 2009. 252 р.

Тетяна Яблонська : кат. вист. / упоряд. : Г. Атаян, Г. Пригода. Київ : PC World Ukraine, 1997. 94 с. : іл.

Асєєва Н. Ремінісценції імпресіонізму в українському живопису ХХ ст.. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. : у 2 кн. Київ : Інтертехнологія, 2006. Кн 1. C. 122–161.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО