УНІВЕРСАЛЬНИЙ ЗАЛ У ТЕАТРІ ТА ЙОГО СУЧАСНА ТРАНСФОРМАЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-6Ключові слова:
сучасний театр, трансформація, універсальний театральний зал, адаптивні простори, інтерактивність, мультимедійні ефекти, світлове та звукове обладнання, сценічна механіка, мистецтво, гнучкістьАнотація
У статті розглянуто проблеми, пов'язані з обмеженнями архітектурних параметрів театральних будівель, які ускладнюють проведення подій різних жанрів і форматів. На тлі стрімкого розвитку сучасної сценографії, яка включає інтерактивні елементи та мультимедійні ефекти, постає необхідність створення універсальних театральних залів, здатних адаптуватися до сучасних вимог. Перспектива трансформації таких універсальних залів у театрах є актуальною та має значний потенціал у сучасному театральному світі. Мета статті. Визначення інноваційних підходів до трансформації театральних залів у напрямі універсалізації спрямоване на створення адаптивних просторів, здатних задовольняти різноманітні мистецькі та соціокультурні потреби, а також підходити для різножанрових вистав. У статті досліджено різні інноваційні підходи до трансформації театральних залів, зокрема використання рухомих сидінь, змінних сценічних платформ та вдосконалених систем звукозапису та освітлення. Ці технічні рішення дозволяють створювати адаптивні простори, які можуть задовольняти різноманітні потреби та вимоги сучасних театральних подій. Методи дослідження. Використовувався метод аналізу для виявлення ключових аспектів трансформації театральних залів та метод порівняння, який застосовувався для верифікації із загальноприйнятими стандартами та інноваціями. У статті проведено аналіз театральних залів України та розглянуто закордонний досвід, зокрема на прикладі американських проєктів універсальних трансформованих театральних залів, розроблених архітектурною фірмою REX. Розвиток і трансформація театральних залів у векторі універсалізації є ключовим елементом для створення інноваційних просторів, що розширюють можливості проведення різноманітних вистав і забезпечують безперервність театральних подій. Такий підхід дозволяє театрам адаптуватися до викликів сучасного театрального мистецтва та відповідати потребам аудиторії. Результати дослідження та висновки. Дослідження виявило, що інноваційні підходи до трансформації універсальних театральних залів мають великий потенціал у вирішенні проблем, пов'язаних з обмеженнями архітектурних параметрів та потребами сучасних вистав. Використання широкого спектру технічних рішень, таких, як рухомі сидіння, змінні сценічні платформи та вдосконалені системи звукозапису та освітлення, сприяє створенню адаптивних просторів, що відповідають різним потребам та вимогам різноманітних театральних вистав. Ці інновації відкривають широкі можливості для розширення сценічного простору театральних будівель та сприяють реалізації нового культуро-мистецького досвіду. Отже, розвиток та трансформація універсальних театральних залів є ключовим елементом для створення новаторських просторів, що сприяють розширенню можливостей у проведенні різноманітних вистав та забезпечують неперевершений театральний досвід.
Посилання
Юдова-Романова К., Аленіна Ю. Модернізація театрального простору: сучасний вітчизняний мистецтвознавчий контекст. Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 259-265. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2019-1/32.pdf (дата звернення: 03.10.2024).
Алішер А. В. Мистецтвознавча динаміка театральної сценографії. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 2. С. 170-175.
Куцевич В. Прийоми просторової трансформації сучасних театрів. Архітектура будівель і споруд. 2023. № 67. С. 241-251. URL: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/296168/289267 (дата звернення: 23.07.2024).
Крипчук М. Прийом трансформації в сценографії ХХ століття. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 8. с. 461-464. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/grail-of-science/article/view/14862 (дата звернення: 08.04.2024).
Камишникова О. Театр у добу високих технологій: трансформація традиційної форми. Сучасні літературознавчі студії. Постгуманізм та віртуальність: літературні виміри. 2013. Вип.10. С. 172-178.
Карповець М. Перформативна природа соціальної реальності. Гуманітарний часопис. Острог: Видавництво НаУ ОА, 2017. № 3-4. С. 50–60. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/162041177.pdf (дата звернення: 05.06.2024).
Степанова О.А. Видовищність, святковість, театральна умовність, їх роль у сценічному мистецтві. Сценічне мистецтво: домінуючі проблеми художньо-творчих процесів: матеріали Всеукраїнської наукової конференції науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів та магістрантів. Київ : Вид. центр КНУКіМ, 2021. 199 с. - с. 79. URL: https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/Materialy_konferencziyi_2021_sczenichne_mystecztvo_vypr.pdf (дата звернення: 03.10.2024).
Тулузов І.Г. Мультимедійні засоби в сучасному сценічному мистецтві. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр спеціальності 026 «Сценічне мистецтво». Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. 2020 р. 97 с.
Іващенко І.В., Стрельчук В.О. Театральне мистецтво в умовах глобалізаційних процесів. Сценічне мистецтво: домінуючі проблеми художньо-творчих процесів: матеріали Всеукраїнської наукової конференції науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів та магістрантів. Київ : Вид. центр КНУКіМ, 2021. 199 с. - с. 70. URL: https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/Materialy_konferencziyi_2021_sczenichne_mystecztvo_vypr.pdf. (дата звернення: 11.06.2024).
Шелепко Т.П. Соціокультурна трансформація українського театру в період російсько-української війни 2014-2022 років. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності 03 «Культурологія». Національний університет «Острозька академія». 2022. 86 с.
Театр на Подолі [Сайт]. URL: https://theatreonpodol.com/theater/ (дата звернення: 11.06.2024).
REX - архітектурна та дизайнерська фірма [Сайт].URL:rex-ny.com .(дата звернення: листопад,2023).