ЗМІНИ В РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ОБРАЗІВ ЖІНКИ-МАТЕРІ, ЖІНКИ-БЕРЕГИНІ, ЖІНКИ-ВОЇНА В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ 2014–2024 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-9Ключові слова:
образ Жінки-Матері, образ Жінки-Берегині, образ Жінки-Воїна, мисткиня, мистецтво України початку ХХІ століттяАнотація
Мета статті – дослідити та проаналізувати зміни в уявленнях про образи Жінки-Матері, Жінки-Берегині та Жінки-Воїна в українському мистецькому просторі після 2014 року й до сьогодення, а також виявити причини та наслідки цих змін у контексті сучасних соціокультурних процесів. Методи дослідження. У дослідженні використано загальнонаукові, історичні та емпіричні методи, зокрема: історико-хронологічний і термінологічний аналіз, опис і спостереження, а також аналіз художньо-композиційних та стилістичних особливостей творів. Результати. Під час дослідження встановлено кореляцію між змінами в образах Жінки-Матері, Жінки-Берегині та Жінки-Воїна і початком воєнних дій на території України. Виявлено, що найпомітніші зміни відбулися у образі Жінки-Воїна, який набув нових символічних значень та відобразив складні суспільні процеси. Висновки. На основі проаналізованих виставкових проєктів та творчості окремих мисткинь, особливостей їхніх інтерпретацій жіночих образів, встановлено пряму залежність між змінами образів Жінки-Матері, Жінки-Берегині та Жінки-Воїна і зміною соціокультурних запитів. Зокрема, образ Жінки-Матері відходить від стереотипної репрезентації в бік більш модерних і феміністичних поглядів. Образ Жінки-Берегині трансформується – виходить за межі традиційної ролі та демонструє жіночу силу. Також спостерігається тенденція до зближення образів Жінки-Берегині та Жінки-Воїна, що суперечить попереднім усталеним значенням. Підкреслено, що образ Жінки-Воїна зазнав кардинальних змін і набув рівного статусу з чоловіком-воїном. Війна та соціальна репрезентація жінок-військовослужбовиць у ЗМІ сприяли тому, що в мистецтві Жінку-Воїна зображають як повноправну членкиню армії, підкреслюючи її заслуги. Окреслено також перспективні напрями подальших досліджень цієї теми, що потребують залучення та аналізу значно ширшого за обсягом матеріалу.
Посилання
Новохацька М. Відомий український художник-модерніст Федір Кричевський. СловОпис. Українська – сучасно і своєчасно! URL: https://slovopys.kubg.edu.ua/vidomyi-ukrainskyi-khudozhnyk-modernistfedir-krychevskyi/ (дата звернення: 01.09.2024).
Осадча О. Сюжет «Біля яблуні» у контексті його значення для бойчуківців. Мистець. 2022. листопад. № 1. С. 2–3. URL: https://kdidpmid.edu.ua/academy/wp-content/uploads/2022/11/newspaper190_2022_1111-22.pdf (дата звернення: 01.09.2024).
Клименко М. Вплив творчості Олександра Архипенка на пластично-образне мислення Марти Донас. Народознавчі зошити. 2021. № 1. С. 142–147. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2021-1/16.pdf (дата звернення: 01.09.2024).
Денисюк О., Поліщук А. Тема материнства у творчості Віри Іванівни Баринової-Кулеби. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2019. Вип. 26. Т. 1. С. 39–47. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/26.195801 (дата звернення: 05.08.2024).
Бєлєнька Г. Етнічний архетип матері та його вплив на виховні традиції українського народу. Молодий вчений. 2015. № 4(3). С. 11–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_4(3)__3 (дата звернення: 18.08.2024).
Откович К. Ілюзія свободи: образ жінки від традиціоналізму до модернізму : монографія. Київ : КАРБОН, 2010. 209 с.
Свередюк Р. Художник Івахненко Олександр Іванович. Роман Свередюк: офіційній сайт, блог та архів. URL: https://sverediuk.com.ua/hudozhnyk-ivahnenko-oleksandr-ivanovych/ Дата публікації: 15.11.2021. (дата звернення: 18.08.2024).
Зайцева М. В., Небесник Ю. Ю., Мараєва У. М. Трансформація жіночого образу в мистецтві. Current trends in art and culture : міжнар. наук. конф., м. Влоцлавек, 3 квіт. 2024 р. Влоцлавек, 2024. С. 22–27. URL: http://surl.li/rsedai (дата звернення: 18.08.2024).
Материнство : [каталог виставки, Київ, Центр візуальної культури 16–19 березня, 2015, Львів, Львівський Палац мистецтв 3–19 липня, 2015] / куратор Оксана Брюховецька URL: https://genderindetail.org.ua/netcat_files/96/128/5MOTHERHOOD_catalog_web.pdf (дата звернення: 18.08.2024).
Кісь О. Моделі конструювання ґендерної ідентичности жінки в сучасній Україні. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2003. № 27. С. 37–58. URL: https://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm (дата звернення: 18.08.2024).
Косьяненко Катерина. 2022-24 Victory. Катерина Косьяненко : сайт. URL: https://katerynko.com.ua/gallery/zhyvopys/2022-victory/ (дата звернення: 18.08.2024).
Штойхо М. Я. «Guardian» : фото // Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/Ct9xkh3NF8s/?img_index=1 Дата публікації: 26.06.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Яновська В. А. «Єдність. Колотворення» 2023р., полотно, олія, 100х135 см. : фото // Instagram. URL: https://www.instagram.com/mystkynia_vita/ Дата публікації: 04.09.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Аглая Ногіна. Архіпелаг : персональна виставка, Київ, галерея Portal 11, 15.06.2024–30.06.2024. PORTAL 11. URL: https: / /portal11.com.ua/personalna-vystavka-aglayi-noginoyi-arhipelag/ Дата публікації: 12.06.2024 (дата звернення: 18.08.2024).
Волобуєва А., Зенталь О. Репрезентація жінок у медіа під час суспільно-політичних та воєнних подій в Україні 2013–2018 років. Образ. 2018. Вип. 3 (29). С. 18–28. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/123456789/74427/1/Volobuieva_zhinky_gender.pdf;jsessionid=52DCAF6A31A3530E47AD7D5EAFCF545E (дата звернення: 18.08.2024).
Храбан Т., Самойленко К. Висвітлення образів військовослужбовиць в українських медіа в період російсько-української війни. Український соціум. 2023. № 2(85). С. 145–167. URL: https://doi.org/10.15407/socium2023.02.145 (дата звернення: 18.08.2024).
У музеї Корсаків провели мистецьке суаре. Таблоїд Волині. URL: https://volyn.tabloyid.com/art/u-muzeyikorsakiv-proveli-mistetske-suare-foto (дата звернення: 27.09.2024).
Земля під нігтями нагадує мені запечену кров : [виставка. Київ, The naked room 5-29.06 2024 р.] / куратор Аля Сігал. URL: https://www.thenakedroom.com/show/zemlya-pid-nigtyami-nagaduye-meni-zapechenu-krov (дата звернення: 27.09.2024).
Кушнірук Н. Непідвладний смерті: образ українського воїна в сучасному мистецтві. Літопис незламності. URL: https://litopys.info/articles/nepidvladnyj-smerti-obraz-ukrayinskogo-voyina-v-suchasnomu-mystetstvi-natalyakushniruk/
Дата публікації: 10.02.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Ломикамінь. Жіночий спротив у Криму : [виставка, Київ 26.02-13.05.2024] / куратор Тетяна Філевська. Ломикамінь. Жіночий спротив у Криму. URL: https://lomykamin.crimea-platform.org/#:~:text=%D0%97%D0%BB%D0%B0%20%D0%9C%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%20%E2%80%93%20%D1%86%D0%B5%20
%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%87%D1%96%D0%B9%20%D1%80%D1%83%D1%85,%D0%B1%-D1%83%D1%82%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%87%D1%83%D1%82%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B0%D0%BC%D0%B8%20%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97. (дата звернення: 18.08.2024).
Покуль О. Еволюція образу жінки-берегині у вимірі української постмодерної культури. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 29. С. 130–140. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/29/14.pdf (дата звернення: 18.08.2024).
Франк І. Образ жінки в художньому металі Галичини кінця ХХ – початку ХХІ століття. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 35. С. 102–112. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/35/102-112_Frank.pdf (дата звернення: 18.08.2024).