CHANGES IN THE REPRESENTATION OF THE IMAGES OF THE MOTHER WOMAN, THE BEREHYNIA WOMAN AND THE WARRIOR WOMAN IN UKRAINIAN ART IN 2014–2024
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-9Keywords:
image of the Mother Woman, image of the Berehynia Woman and image of the Warrior Woman, artist, art of Ukraine, Ukrainian art of the beginning of the 2 1st centuryAbstract
The purpose of the article is to study and analyze the changes that have taken place in the representation of the images of the Mother Woman, the Berehynia Woman and the Warrior Woman in the Ukrainian artistic field after 2014 and to the present day, to identify the causes and consequences of these changes in the context of contemporary social and cultural processes. Study methods. The study is based on general scientific historical and empirical methods, in particular: historical and chronological analysis, terminological analysis, description and observation, analysis of artistic, compositional and stylistic features of the works. Results. The study establishes a correlation between changes in the images of the Mother, the Berehynia and the Warrior Woman and the outbreak of hostilities on the territory of Ukraine. It was found that the most changes were in the image of the Warrior Woman, which acquired new symbolic meanings and reflected complex social processes. Conclusion. Based on the analyzed exhibition projects and works of individual artists, the peculiarities of their interpretations in the use of categories of female images, a direct correlation between the changes in the images of the Mother, the Berehynia and the Warrior Woman and the change in social and cultural demands has been established. In particular, the image of the Mother Woman is characterized by a departure from stereotypical representation towards more modern and feminist views. The image of the Berehynia Woman is transforming, going beyond the traditional role and demonstrating female strength. There is a tendency for the images of the Berehynia Woman and the Warrior Woman to converge, which contradicts previous, established values for them. It is emphasized that the most significant changes have been made to the image of Warrior Woman, who has acquired a status equal to that of a man. The war and the social representation of women soldiers in the media have contributed to the fact that in art the Warrior Woman is depicted as a full member of the army, emphasizing her merits. The article also highlights promising areas for further study that require the involvement and analysis of a much wider range of material.
References
Новохацька М. Відомий український художник-модерніст Федір Кричевський. СловОпис. Українська – сучасно і своєчасно! URL: https://slovopys.kubg.edu.ua/vidomyi-ukrainskyi-khudozhnyk-modernistfedir-krychevskyi/ (дата звернення: 01.09.2024).
Осадча О. Сюжет «Біля яблуні» у контексті його значення для бойчуківців. Мистець. 2022. листопад. № 1. С. 2–3. URL: https://kdidpmid.edu.ua/academy/wp-content/uploads/2022/11/newspaper190_2022_1111-22.pdf (дата звернення: 01.09.2024).
Клименко М. Вплив творчості Олександра Архипенка на пластично-образне мислення Марти Донас. Народознавчі зошити. 2021. № 1. С. 142–147. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2021-1/16.pdf (дата звернення: 01.09.2024).
Денисюк О., Поліщук А. Тема материнства у творчості Віри Іванівни Баринової-Кулеби. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2019. Вип. 26. Т. 1. С. 39–47. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/26.195801 (дата звернення: 05.08.2024).
Бєлєнька Г. Етнічний архетип матері та його вплив на виховні традиції українського народу. Молодий вчений. 2015. № 4(3). С. 11–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_4(3)__3 (дата звернення: 18.08.2024).
Откович К. Ілюзія свободи: образ жінки від традиціоналізму до модернізму : монографія. Київ : КАРБОН, 2010. 209 с.
Свередюк Р. Художник Івахненко Олександр Іванович. Роман Свередюк: офіційній сайт, блог та архів. URL: https://sverediuk.com.ua/hudozhnyk-ivahnenko-oleksandr-ivanovych/ Дата публікації: 15.11.2021. (дата звернення: 18.08.2024).
Зайцева М. В., Небесник Ю. Ю., Мараєва У. М. Трансформація жіночого образу в мистецтві. Current trends in art and culture : міжнар. наук. конф., м. Влоцлавек, 3 квіт. 2024 р. Влоцлавек, 2024. С. 22–27. URL: http://surl.li/rsedai (дата звернення: 18.08.2024).
Материнство : [каталог виставки, Київ, Центр візуальної культури 16–19 березня, 2015, Львів, Львівський Палац мистецтв 3–19 липня, 2015] / куратор Оксана Брюховецька URL: https://genderindetail.org.ua/netcat_files/96/128/5MOTHERHOOD_catalog_web.pdf (дата звернення: 18.08.2024).
Кісь О. Моделі конструювання ґендерної ідентичности жінки в сучасній Україні. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2003. № 27. С. 37–58. URL: https://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm (дата звернення: 18.08.2024).
Косьяненко Катерина. 2022-24 Victory. Катерина Косьяненко : сайт. URL: https://katerynko.com.ua/gallery/zhyvopys/2022-victory/ (дата звернення: 18.08.2024).
Штойхо М. Я. «Guardian» : фото // Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/Ct9xkh3NF8s/?img_index=1 Дата публікації: 26.06.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Яновська В. А. «Єдність. Колотворення» 2023р., полотно, олія, 100х135 см. : фото // Instagram. URL: https://www.instagram.com/mystkynia_vita/ Дата публікації: 04.09.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Аглая Ногіна. Архіпелаг : персональна виставка, Київ, галерея Portal 11, 15.06.2024–30.06.2024. PORTAL 11. URL: https: / /portal11.com.ua/personalna-vystavka-aglayi-noginoyi-arhipelag/ Дата публікації: 12.06.2024 (дата звернення: 18.08.2024).
Волобуєва А., Зенталь О. Репрезентація жінок у медіа під час суспільно-політичних та воєнних подій в Україні 2013–2018 років. Образ. 2018. Вип. 3 (29). С. 18–28. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/123456789/74427/1/Volobuieva_zhinky_gender.pdf;jsessionid=52DCAF6A31A3530E47AD7D5EAFCF545E (дата звернення: 18.08.2024).
Храбан Т., Самойленко К. Висвітлення образів військовослужбовиць в українських медіа в період російсько-української війни. Український соціум. 2023. № 2(85). С. 145–167. URL: https://doi.org/10.15407/socium2023.02.145 (дата звернення: 18.08.2024).
У музеї Корсаків провели мистецьке суаре. Таблоїд Волині. URL: https://volyn.tabloyid.com/art/u-muzeyikorsakiv-proveli-mistetske-suare-foto (дата звернення: 27.09.2024).
Земля під нігтями нагадує мені запечену кров : [виставка. Київ, The naked room 5-29.06 2024 р.] / куратор Аля Сігал. URL: https://www.thenakedroom.com/show/zemlya-pid-nigtyami-nagaduye-meni-zapechenu-krov (дата звернення: 27.09.2024).
Кушнірук Н. Непідвладний смерті: образ українського воїна в сучасному мистецтві. Літопис незламності. URL: https://litopys.info/articles/nepidvladnyj-smerti-obraz-ukrayinskogo-voyina-v-suchasnomu-mystetstvi-natalyakushniruk/
Дата публікації: 10.02.2023 (дата звернення: 27.09.2024).
Ломикамінь. Жіночий спротив у Криму : [виставка, Київ 26.02-13.05.2024] / куратор Тетяна Філевська. Ломикамінь. Жіночий спротив у Криму. URL: https://lomykamin.crimea-platform.org/#:~:text=%D0%97%D0%BB%D0%B0%20%D0%9C%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%20%E2%80%93%20%D1%86%D0%B5%20
%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%87%D1%96%D0%B9%20%D1%80%D1%83%D1%85,%D0%B1%-D1%83%D1%82%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%87%D1%83%D1%82%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B0%D0%BC%D0%B8%20%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97. (дата звернення: 18.08.2024).
Покуль О. Еволюція образу жінки-берегині у вимірі української постмодерної культури. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 29. С. 130–140. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/29/14.pdf (дата звернення: 18.08.2024).
Франк І. Образ жінки в художньому металі Галичини кінця ХХ – початку ХХІ століття. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 35. С. 102–112. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/35/102-112_Frank.pdf (дата звернення: 18.08.2024).