ПРИНЦИПИ ЗАСТОСУВАННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В АРХІТЕКТУРІ НАВЧАЛЬНО-ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-8Ключові слова:
сучасна архітектура, навчально-освітні заклади, громадські будівлі, архітектура сталого розвитку, енергоефективність, відновлення після війни, екологічні стандарти архітектури.Анотація
Анотація. У другій половині XX століття сталий розвиток став відповіддю на екологічні та соціально-економічні виклики індустріалізації та урбанізації. Офіційне закріплення цих принципів відбулося у 1987 році з публікацією Брундтландівського звіту. Відтоді сталий розвиток є ключовим аспектом проєктування навчальних закладів, що поєднує функціональність, енергоефективність, екологічну безпеку та комфорт. Мета дослідження – виявлення ефективних архітектурних стратегій сталого розвитку для навчальних закладів, що сприяють енергозбереженню, екологічній безпеці та створенню комфортного освітнього середовища. Методи дослідження включають системний аналіз сучасних міжнародних та національних нормативних документів (LEED, BREEAM, DGNB, ДБН В.2.6-31:2021), порівняльний аналіз реалізованих енергоефективних проєктів у країнах ЄС та США, методи моделювання енергетичної ефективності будівель, а також оцінку впливу архітектурних рішень на якість навчального простору. Результати дослідження засвідчили, що інтеграція енергоефективних технологій, використання природного освітлення, зелених фасадів та відновлюваних джерел енергії сприяють оптимізації енергоспоживання та покращенню мікроклімату в освітніх закладах. Виявлено взаємозв’язок між архітектурними рішеннями та психологічним комфортом учнів і викладачів, що є важливим чинником ефективного навчання. Висновки. Розвиток сталих архітектурних рішень у навчальних закладах має значний науковий та практичний потенціал, що сприяє довгостроковій економічній ефективності будівель та зменшенню екологічного впливу. Подальші дослідження повинні зосередитися на адаптації сталих технологій до локальних умов, розробці інноваційних матеріалів і вдосконаленні нормативно-правового регулювання сталого будівництва.
Посилання
Олійник О. П., Токар М. М. Принципи сталого розвитку в центрах сімейного дозвілля. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2023. Т. 65. С. 236–250.
Давидов А. М., Тютіна Л. В. Типологія новітніх фасадних систем та її вплив на пластичну мову архітектури ХХІ ст. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 1. С. 102–108.
Formation of the principles of tectonics of modern architectural forms / Davydov A., Boborykin O., Hniloskurenko M., Cherniavskyi V., Tiutina, L. Architectural Studies. 2024. Vol. 10(2). P. 136–148. https://doi.org/10.56318/as/2.2024.136
Мартиненко А. С. Екологічний напрямок та концепція стійкого розвитку в сучасній архітектурі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. Вип. № 48. С. 69–74.
Роздорожнюк О. Комплексний підхід до енергоефективності реновації багатоквартирних будинків в умовах руйнування енергетичної інфраструктури. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 2. С. 20–26. URL: https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-4 (дата звернення: 27.02.2025).
Дребот, О., Височанська М., Білотіл В. Удосконалення організаційного механізму щодо розвитку «зеленого» житлового будівництва на прикладі сільських селітебних територій. Вісник аграрної науки. 2023. Вип. 101(7). С. 60–71.
Тімашков М. П. Інноваційні підходи формування архітектурного середовища в умовах глобальних змін клімату: в аспектах аналізу практичного досвіду. International Science Journal of Engineering & Agriculture. 2024. Т. 3, № 4. С. 1–8. URL: https://doi.org/10.46299/j.isjea.20240304.1 (дата звернення: 25.02.2025).
Внукова Н., Сотська Г. Трансформація освіти для досягнення цілей сталого розвитку – 2030: нова педагогічна парадигма. UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century". 2023. Т. 1, № 7. С. 7–21. URL: https://doi.org/10.35387/ucj.1(7).2023.7-21 (дата звернення: 25.02.2025).
Прибєга Л. В. Пам’яткознавство: правова охорона культурних надбань : зб. док. / Ін-т культурології Акад. мистецтв України ; редкол.: Богуцький Ю. П. та ін. ; упоряд.: Прибєга Л. В. [та ін.]. Київ : Ін-т культурології Акад. мистецтв України, 2009. 416 с.
New Leipzig Charter - The transformative power of cities for the common good. European Commission. 2020, December 08. URL: https://ec.europa.eu/regional_policy/whats-new/newsroom/12-08-2020-new-leipzig-charter-thetransformative-power-of-cities-for-the-common-good_en (дата звернення: 25.02.2025).
BREEAM : [Sait]. URL: http://www.breeam.com (дата звернення: 25.02.2025).
LEED ratig system. U.S Green Building Council. URL: https://www.usgbc.org/leed (дата звернення: 25.02.2025).
Bainbridge D. A. Sustainable Architecture: Low-Carbon Design and Technologies. Chicheste : Wiley, 2011. 416 p.
За підтримки ЄІБ та ЕС українські університети підвищать енергоефективність та оновлять навчальні будівлі й гуртожитки. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/news/za-pidtrimki-eib-taes-ukrainski-universiteti-pidvishchat-energoefektivnist-ta-onovlyat-navchalni-budivli-y-gurtozhitki Дата публікації: 26.07.2021 (дата звернення: 25.02.2025).
Енергозберігаючі технології дозволять економити на опаленні закладів освіти до 30% бюджетних коштів. Кропивницька міська рада. URL: https://kr-rada.gov.ua/news/energozberigayuchi-tehnologiyi-dozvolyatekonomiti-na-opalenni-zakladiv-osviti-do-30-byudzhetnih-koshtiv-07-10-2019.html Дата публікації: 07.10.2019 (дата звернення: 25.02.2025).
Про стан та перспективи виконання енергоефективності в закладах освіти. Управління освіти Чернігівської міської ради. URL: https://osvita.ch.ua/news/2288-pro-stan-ta-perspektivi-vikonannya-energoefektivnost-v-zakladahosvti.html Дата публікації: 21.08.2018 (дата звернення: 25.02.2025).
Бізнес-кампус UNIT.City від UDP та KAN Development вперше в Україні отримав срібний сертифікат LEED / Девелоперська компанія UDP. UFUTURE. URL: https://ufuture.com/uk/biznes-kampus-unit-city-vid-udpta-kan-development-vpershe-v-ukrayini-otrimav-sribnij-leed-sertifikat/ Дата публікації: 05.02.2021 (дата звернення: 25.02.2025).
Тютіна Л. В. Еволюція пластичної мови архітектури громадських будівель ХХ століття : дис. д-ра філос. : 191 / НАОМА. Київ, 2022. 226 с. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/268 (дата звернення: 23.02.2025).
Мамонтова Н. А, Костін Ю. Д. Перспективи розвитку енергоефективності України на основі аналізу функціонування європейської електренергетики. Інфраструктура ринку: електронний науково-практичний журнал. 2018. № 18. С. 419–426.