PRINCIPLES OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT APPLICATION IN THE ARCHITECTURE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-8Keywords:
modern architecture, educational institutions, public buildings, sustainable development architecture, energy efficiency, post-war reconstruction, ecological architecture standards.Abstract
Abstract. In the second half of the 20th century, sustainable development emerged as a response to the environmental and socio-economic challenges of industrialization and urbanization. These principles were officially established in 1987 with the publication of the Brundtland Report. Since then, sustainable development has become a key aspect of educational facility design, integrating functionality, energy efficiency, environmental safety, and comfort. The aim of the study is to identify effective architectural strategies for sustainable development in educational institutions that promote energy conservation, environmental safety, and the creation of a comfortable learning environment. The research methods include a systematic analysis of modern international and national regulatory documents (LEED, BREEAM, DGNB, DBN V.2.6-31:2021), a comparative analysis of implemented energy-efficient projects in the EU countries and the USA, methods for modeling the energy efficiency of buildings, and an assessment of the impact of architectural solutions on the quality of educational spaces. The results demonstrate that integrating energy-efficient technologies, utilizing natural lighting, green facades, and renewable energy sources optimize energy consumption and improve the microclimate in educational buildings. A correlation was identified between architectural solutions and the psychological comfort of students and teachers, which is a crucial factor in effective learning. Conclusions. The development of sustainable architectural solutions for educational institutions holds significant scientific and practical potential, contributing to the long-term economic efficiency of buildings and reducing environmental impact. Future research should focus on adapting sustainable technologies to local conditions, developing innovative materials, and improving the regulatory framework for sustainab le construction.
References
Олійник О. П., Токар М. М. Принципи сталого розвитку в центрах сімейного дозвілля. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2023. Т. 65. С. 236–250.
Давидов А. М., Тютіна Л. В. Типологія новітніх фасадних систем та її вплив на пластичну мову архітектури ХХІ ст. Український журнал будівництва та архітектури. 2021. № 1. С. 102–108.
Formation of the principles of tectonics of modern architectural forms / Davydov A., Boborykin O., Hniloskurenko M., Cherniavskyi V., Tiutina, L. Architectural Studies. 2024. Vol. 10(2). P. 136–148. https://doi.org/10.56318/as/2.2024.136
Мартиненко А. С. Екологічний напрямок та концепція стійкого розвитку в сучасній архітектурі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. Вип. № 48. С. 69–74.
Роздорожнюк О. Комплексний підхід до енергоефективності реновації багатоквартирних будинків в умовах руйнування енергетичної інфраструктури. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 2. С. 20–26. URL: https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-4 (дата звернення: 27.02.2025).
Дребот, О., Височанська М., Білотіл В. Удосконалення організаційного механізму щодо розвитку «зеленого» житлового будівництва на прикладі сільських селітебних територій. Вісник аграрної науки. 2023. Вип. 101(7). С. 60–71.
Тімашков М. П. Інноваційні підходи формування архітектурного середовища в умовах глобальних змін клімату: в аспектах аналізу практичного досвіду. International Science Journal of Engineering & Agriculture. 2024. Т. 3, № 4. С. 1–8. URL: https://doi.org/10.46299/j.isjea.20240304.1 (дата звернення: 25.02.2025).
Внукова Н., Сотська Г. Трансформація освіти для досягнення цілей сталого розвитку – 2030: нова педагогічна парадигма. UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century". 2023. Т. 1, № 7. С. 7–21. URL: https://doi.org/10.35387/ucj.1(7).2023.7-21 (дата звернення: 25.02.2025).
Прибєга Л. В. Пам’яткознавство: правова охорона культурних надбань : зб. док. / Ін-т культурології Акад. мистецтв України ; редкол.: Богуцький Ю. П. та ін. ; упоряд.: Прибєга Л. В. [та ін.]. Київ : Ін-т культурології Акад. мистецтв України, 2009. 416 с.
New Leipzig Charter - The transformative power of cities for the common good. European Commission. 2020, December 08. URL: https://ec.europa.eu/regional_policy/whats-new/newsroom/12-08-2020-new-leipzig-charter-thetransformative-power-of-cities-for-the-common-good_en (дата звернення: 25.02.2025).
BREEAM : [Sait]. URL: http://www.breeam.com (дата звернення: 25.02.2025).
LEED ratig system. U.S Green Building Council. URL: https://www.usgbc.org/leed (дата звернення: 25.02.2025).
Bainbridge D. A. Sustainable Architecture: Low-Carbon Design and Technologies. Chicheste : Wiley, 2011. 416 p.
За підтримки ЄІБ та ЕС українські університети підвищать енергоефективність та оновлять навчальні будівлі й гуртожитки. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/news/za-pidtrimki-eib-taes-ukrainski-universiteti-pidvishchat-energoefektivnist-ta-onovlyat-navchalni-budivli-y-gurtozhitki Дата публікації: 26.07.2021 (дата звернення: 25.02.2025).
Енергозберігаючі технології дозволять економити на опаленні закладів освіти до 30% бюджетних коштів. Кропивницька міська рада. URL: https://kr-rada.gov.ua/news/energozberigayuchi-tehnologiyi-dozvolyatekonomiti-na-opalenni-zakladiv-osviti-do-30-byudzhetnih-koshtiv-07-10-2019.html Дата публікації: 07.10.2019 (дата звернення: 25.02.2025).
Про стан та перспективи виконання енергоефективності в закладах освіти. Управління освіти Чернігівської міської ради. URL: https://osvita.ch.ua/news/2288-pro-stan-ta-perspektivi-vikonannya-energoefektivnost-v-zakladahosvti.html Дата публікації: 21.08.2018 (дата звернення: 25.02.2025).
Бізнес-кампус UNIT.City від UDP та KAN Development вперше в Україні отримав срібний сертифікат LEED / Девелоперська компанія UDP. UFUTURE. URL: https://ufuture.com/uk/biznes-kampus-unit-city-vid-udpta-kan-development-vpershe-v-ukrayini-otrimav-sribnij-leed-sertifikat/ Дата публікації: 05.02.2021 (дата звернення: 25.02.2025).
Тютіна Л. В. Еволюція пластичної мови архітектури громадських будівель ХХ століття : дис. д-ра філос. : 191 / НАОМА. Київ, 2022. 226 с. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/268 (дата звернення: 23.02.2025).
Мамонтова Н. А, Костін Ю. Д. Перспективи розвитку енергоефективності України на основі аналізу функціонування європейської електренергетики. Інфраструктура ринку: електронний науково-практичний журнал. 2018. № 18. С. 419–426.