МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ТА ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕННЯ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Алла Дяченко Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0000-0003-4496-5931

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-12

Ключові слова:

художньо-промислове мистецтво, методологія, дизайн, естетика, технології.

Анотація

Анотація. Стаття присвячена методологічним засадам і понятійно-категоріальному апарату дослідження художньо-промислового мистецтва України, що розглядається як унікальне явище на перетині мистецької творчості та промислового виробництва. Мета роботи – надання пропозицій щодо вдосконалення категоріально-понятійного апарату дослідження художньо-промислового мистецтва України. В ході наукового дослідження використані загальнонаукові методи пізнання, зокрема аналіз, синтез, порівняння, узагальнення та системний підхід. Результати дослідження показують, що художньо-промислове мистецтво України є самостійною категорією, яка поєднує естетичний потенціал із технологічними можливостями. Зроблено акцент на відмінностях між художньо-промисловим мистецтвом і дизайном: перше орієнтоване на створення унікальних об’єктів із глибоким культурним наповненням, тоді як дизайн спрямований на масове виробництво з домінуванням функціональних характеристик. Досліджено професійний склад фахівців, залучених до створення художньо-промислових виробів, та окреслено основні методологічні підходи до їхнього аналізу. Показано, що художньо-промислове мистецтво вирізняється авторськими техніками, концептуальною виразністю й технологічними експериментами. Важливим чинником є його зв’язок із ремісничими традиціями, що поступово скорочується в дизайні через орієнтацію на технологічний прогрес. Досліджено ключові етапи створення художньо-промислових об’єктів – від концептуального задуму до презентації готового виробу. Оцінювання якості таких об’єктів здійснюється на основі експертного аналізу, врахування споживчих оцінок і відповідності сучасним мистецьким і технічним стандартам. Практичне значення дослідження полягає у визначенні методологічних засад оцінки художньо-промислового мистецтва та розробці критеріїв для його подальшого аналізу в контексті сучасного мистецтва й дизайну.

Посилання

Сергеєва Н. В. Дизайн як методологія. Вісник ХДАДМ, 2020, №2, 35–41. DOI: https://doi.org/10.5281/1993-6400-2020-2-35-41

Вергунова Н. С. Терминологическое взаимодействие дизайна и искусства. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 2020, №43. DOI: 10.31866/2410-1176.43.2020.220254.

Іванова Л. О., Сергєєва О. Є., Котлик С. В. Основи промислового дизайну: навч. посібник. Одеса: Астропринт, 2017. 252 с. ISBN 978-966-927-276-8.

Карпенко Н. А. Психологія творчості: навч. посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2016. 156 с. URL: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/347/1/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B5%D0%BD

%D0%BA%D0%BE%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%20

%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf

Турчин В.В. Особливості формування проектно-образного мислення дизайнера: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 05.01.03. Харківська державна академія дизайну і мистецтв, Харків, 2004. 20 с.

Що таке промислове мистецтво? Дизайн, технічна естетика та художнє конструювання. Топ Газета, 2024. URL: https://uaeu.top/rozvahy/shcho-take-promislove-mistetstvo-dizajn-tekhnichna-estetika-ta-khudozhnekonstruyuvannya.html (дата перегляду 20.03.2025).

Gloag J. Industrial Art Explained. G. Allen & Unwin, 1934.

Maldonado T. Design industrial. Arte & comunicação. Т. 1. Edições 70, 1999.

Maley D. Industrial Arts—A Study of Industry and Technology for Contemporary Man. McGraw-Hill, 1967. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED014561.pdf

Read H. Art and Industry: The Principles of Industrial Design. Harcourt, Brace and Company, 1935.

Tuttle R. Thesis, Antithesis, Synthesis. In: Bloemink B., Cunningham J. Design [does not equal] Art: Functional Objects from Donald Judd to Rachel Whiteread. Merrell in association with Cooper-Hewitt, National Design Museum, Smithsonian Institution, 2004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-13

Як цитувати

Дяченко, А. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ТА ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕННЯ ХУДОЖНЬО-ПРОМИСЛОВОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНИ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (3), 104–110. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-12