СІЛЬСЬКІ МОТИВИ В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ ХХІ СТ.: ХУДОЖНЄ ОСМИСЛЕННЯ В ДОБУ УРБАНІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-15Ключові слова:
образотворчість, урбанізація, автентичність, сільський пейзаж, національна ідентичність.Анотація
Анотація. Мета статті – дослідити роль та значення сільських мотивів у сучасному образотворчому мистецтві України в умовах глобальної урбанізації, проаналізувати вплив традицій українського села на формування національної ідентичності й культурного дискурсу в Україні. Методи дослідження. У дослідженні використано загальнонаукові, історичні та емпіричні методи, зокрема: історико-хронологічний і термінологічний аналіз, опис і спостереження, а також аналіз художньо-композиційних та стилістичних особливостей творів. Результати. У статті доведено, що в часи руйнування української ідентичності через стрімку урбанізацію, умови війни та загрозу знищення культурної спадщини митці намагаються зберегти національні символи, звертаючись до образу села в образотворчості. Розглянуто творчість провідних українських митців, зокрема Івана Марчука, Анатолія Криволапа та Артема Рогового, які у своїх роботах поєднують традиційні сільські мотиви з новаторськими техніками і сучасним художнім баченням. Висновки. На основі проаналізованих наукових досліджень українських мистецтвознавців та аналізу візуального мистецтва встановлено, що сільський пейзаж у сучасному мистецтві є засобом відображення історичної пам’яті, протестом проти урбаністичного перенасичення і художнім осмисленням соціокультурної ситуації. Виявлено взаємозв’язок між традиційною культурою та сучасними тенденціями у мистецтві, підкреслено значущість сільської тематики як символу духовного спадку, психологічного комфорту та національного спротиву в часи глобальних змін. Результати дослідження свідчать про те, що сільські мотиви залишаються важливим інструментом художнього висловлювання і засобом комунікації між поколіннями. Вони не лише зберігають минуле, але й допомагають віднайти нові сенси у сучасному мистецтві, формуючи унікальний український стиль, що поєднує традиції та новації.
Посилання
Воловик В. М. Етнокультурне ландшафтознавство. Хрестоматія. Вінниця, 2020, 170 с. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi71/0051742.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Фесенко Г. Г. Культурна ідентифікація ландшафтів в пейзажному живописі. Матеріали всеукраїнської науково-методичної конференції «Слобожанський гуманітарій 2018». Харків, 2018. С. 138–148.
Сотська Г., Шмельова Т. Словник мистецьких термінів. Херсон: Видавництво «Стар», 2016. 52 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/709237/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%
D0%BA%20%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9.pdf (дата звернення: 20.02.2025)
Сидоренко В. Візуальне мистецтво України кінця ХХ-початку ХХІ ст. Сучасне мистецтво. 2005, Вип. 2. С. 52–63
Волкова А. О. Формування художнього образу природи в пейзажному живописі. Кривий ріг. 2022, 8 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/6893/1/%d0%9c%d0%b0%d0%b3%d1%96%d1%81%d1%8
%d0%b5%d1%80%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%b0%20%d0%92%d0%be%d0%bb%d0%ba%d0%be%d0%b2%
d0%b0%20%d0%90.%20%d0%9e%d0%9c%d0%bc-17.pdf
Роговий Артем. Скетч 107. Папір, гуаш, 17×27 см. : фото // Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/DDukaXsMXfq/?img_index=8 Дата публікації: 18.12.2024 (дата звернення: 16.02.2025).
Марчук Іван. І до нас тут сонце заглянуло. 2009. Полотно, акрил. 60×80 см. URL: https://ivan-marchuk.com/en/landscape (дата звернення: 16.02.2025).
Криволап Анатолій. Вечірнє небо. 2012–2016. Полотно, олія. 80×100 см. URL: https://gs-art.com/auctions/classic-contemporary-art-53/catalog/13489/ (дата звернення: 16.02.2025).