«ПОРТРЕТ Б. В. ЄННІ» ОЛЕКСАНДРА МУРАШКА: РЕЗУЛЬТАТИ КОМПЛЕКСНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТА АТРИБУЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-16Ключові слова:
О. Мурашко, портрет, Б. В. Єнні, стан збереженості, техніка живопису, pentimenti, технологічні дослідження, консервація, реставраціяАнотація
Мета дослідження: проаналізувати всі доступні джерела та зіставити їх з результатами комплексного дослідження «Портрета Б. В. Єнні» пензля О. Мурашка, що належить до зібрання Художнього музею Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА), задля уточнення відомих або встановлення невідомих аспектів його творчого методу, а також етапів створення й побутування даного портрета. Методи дослідження: історіографічний, історико-документальний, а також оптико-фізичні та фізико-хімічні методи лабораторного дослідження, порівняльний аналіз, емпіричний метод безпосереднього спостереження й аналізу. Результати дослідження: за ініціативи Д. Добріян та за сприяння ректора НАОМА професора О. Цугорки у 2025 році було проведено у кілька етапів всебічне дослідження «Портрета Б. В. Єнні». Висновки. Узагальнено відомості про портретовану та окремі моменти історії побутування твору, атрибутовано й уточнено час створення олівцевих ескізів; уточнено атрибуцію архівної фотографії портрета; встановлено етапи роботи О. Мурашка над портретом; виявлено, що рама є оригінальною і була замовлена самим художником; з’ясовано наслідки пошкоджень та реставраційних втручань попередніх років і ті видозміни, до яких вони призвели. Встановлено, що пігментна палітра портрета відповідає іншим дослідженим творам О. Мурашка цього періоду; висунуто припущення щодо причини технологічних видозмін живопису та щодо участі К. Трохименка у реставрації портрета. Завдяки здійсненим консерваційно-реставраційним заходам, твір набув експозиційного вигляду: виправлення деформацій дало змогу цілісного огляду; видалення поверхневих забруднень, потемнілих тонувань і шпаклівок відкрило дійсні кольори твору у їхньому гармонійному поєднанні.
Посилання
Членова Л. Г. Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості / передм. Л.С. Міляєвої. Хмельницький ; Київ : Галерея ; Артанія Нова, 2005. 256 с.
Третьяков А. Купцы города Киева. Київ : Сучасний письменник, 2017. 484 с.
Довбиш І., Гааг О. Покликані часом. Родина Єнні в Україні. Житомир : Бук-Друк, 2024. 224 с.
Каталог выставки картин Киевского товарищества художников. Киев : Тип. Киевской школы печатного дела, 1917. 30 с.
Акти та описи предметів художньо-історичної цінності, взятих на облік Губкописом. 15 січня – 30 грудня 1920 р. // Державний архів Київської області. Ф. Р-4156 (Київський губернський комітет охорони пам’ятників мистецтва та давнини при губернському відділі народної освіти, м. Київ). Оп. 1. Спр. 4. Арк. 71.
Фотографія портрета Б. В. Єнні // ДАФ НХМУ. Ф. 12 (О.О. Мурашка). Од. зб. 167.
Виставка творів Олександра Олександровича Мурашка : каталог / Київський державний музей українського мистецтва ; відп. ред. С. Раєвський ; уклад. : Л. Членова, А. Чебан. Київ : Мистецтво, 1966. 96 с.
Федорук О. Академічна мистецька збірка – важливий чинник навчального процесу. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2011. Вип. 18. С. 80–86.
Живопис із колекції Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури / вступ. ст. Т. Гончаренко, О. Федорука. Київ : Майстер книг, 2012. 176 с.
Стенограма вечора, присвяченого пам’яті художника О. О. Мурашка. 12.01.1964 р. // ДАФ НХМУ. Фонд 87 «Архів Лариси Членової». Од. зб. 27. 55 арк. Машинопиc.
Дорофієнко І. Деякі особливості техніки живопису О. Мурашка. Виставка творів Олександра Олександровича Мурашка : каталог / відп. ред. С. Раєвський, уклад. : Л. Членова, А. Чебан. Київ : Мистецтво, 1966. С. 17–20.
Брей Н. Портрет невідомої пензля О.О. Мурашка. Мистецтвознавство України. 2012. № 12. С. 299 – 302.
Андріанова О., Біскулова С. Технологічні дослідження творів Олександра Мурашка. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності : матеріали ІХ Міжнар. наук.- практ. конф., м. Київ, 19–20 вересня 2024 р. Київ : Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» ; ГО «Асоціація реставраторів України», 2024. С. 5–14.
Андріанова О. Б., Біскулова С. О. Мультианалітичний підхід до дослідження портрета архітектора Г. П. Шлейфера пензля Олександра Мурашка з колекції Музею історії міста Києва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2025. № 2. С. 218–223. DOI: 10.32461/2226-3209.2.2025.338931.
До 150-річчя з дня народження видатного українського художника Олександра Мурашка. НАОМА : сайт. URL: https://naoma.edu.ua/news/spdays/do-150-richchya-z-dnya-narodzhennya-vydatnogoukrayinskogo-hudozhnyka-oleksandra-murashka/ Дата публікації: 07.09.2025 (дата звернення : 22.09.2025).
Альбом О. О. Мурашка. [Ескізи до портрета Берти Єнні. 1911 р.]. // Національний художній музей України. Інв. № Гр-2973, арк. 9.
Шаповал А. Українські обрії Василя Щавинського: мистецтвознавця, колекціонера, бібліофіла : монографія / відп. ред. Л.А. Дубровіна ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В.І. Вернадського. Київ : НБУВ, 2024. 356 с.
Біскулова С. О., Андріанова О. Б. Дослідження ступеня старіння в’язива в олійному живописі та ПВА темпері методом інфрачервоної спектроскопії (ATR-FTIR). Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності : матеріали ІV науково-практичної конференції, Київ, 06-07 червня 2019 р. Київ : Код, 2019. С. 39–46.
Fiedler I., Bayard M. Cadmium yellows, oranges and reds. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics. Vol. 1 / Еd. Robert L. Feller. Cambridge : Cambridge University Press, 1986. P. 65–108.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







