«PORTRAIT OF B. V. YENNI» BY OLEKSANDR MURASHKO: RESULTS OF A COMPREHENSIVE STUDY AND ATTRIBUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-16

Keywords:

Oleksandr Murashko, portrait, B. V. Yenni, condition of preservation, painting technique, pentimenti, technological research, conservation, restoration

Abstract

The aim of this study is to analyze a range of documentary sources and compare their data with the results of a comprehensive examination of Portrait of B. V. Yenni by Oleksandr Murashko, from the collection of the Art Museum of the National Academy of Fine Arts and Architecture (NAFAA), in order to clarify known and establish previously unknown aspects of the artist’s working method, as well as the stages of creation and subsequent history of this portrait. The research methodology combined historiographic and historical-documentary approaches with optical and physico-chemical analyses, comparative analysis, and empirical methods of direct observation and visual examination. Results: a comprehensive, multi-stage study of Portrait of B. V. Yenni was undertaken in 2025 through the initiative of D. Dobriian and with the support of NAFAA Rector Prof. O. Tsugorko. Conclusions: the study summarizes biographical information about the sitter and certain aspects of the portrait’s provenance. It attributes and refines the dating of Murashko’s preparatory pencil sketches, clarifies the attribution of an archival photograph of the portrait, and reconstructs the main stages of the artist’s work on the painting. The research also establishes that the frame is original and was commissioned by the artist himself. The consequences of previous damages and restoration interventions were identified, as well as the alterations they produced. It was established that the pigment palette of the portrait corresponds to other examined works by Oleksandr Murashko from the same period. Hypotheses were proposed regarding the causes of the technological alterations in the painting’s structure and the possible involvement of K. D. Trokhymenko in its earlier restoration. As a result of the conservation and restoration measures undertaken, the painting regained its exhibition qualities: the correction of deformations restored the overall visual integrity of the work, while the removal of surface dirt, darkened retouchings, and fills revealed the authentic colours of the painting in their harmoni ous balance.

References

Членова Л. Г. Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості / передм. Л.С. Міляєвої. Хмельницький ; Київ : Галерея ; Артанія Нова, 2005. 256 с.

Третьяков А. Купцы города Киева. Київ : Сучасний письменник, 2017. 484 с.

Довбиш І., Гааг О. Покликані часом. Родина Єнні в Україні. Житомир : Бук-Друк, 2024. 224 с.

Каталог выставки картин Киевского товарищества художников. Киев : Тип. Киевской школы печатного дела, 1917. 30 с.

Акти та описи предметів художньо-історичної цінності, взятих на облік Губкописом. 15 січня – 30 грудня 1920 р. // Державний архів Київської області. Ф. Р-4156 (Київський губернський комітет охорони пам’ятників мистецтва та давнини при губернському відділі народної освіти, м. Київ). Оп. 1. Спр. 4. Арк. 71.

Фотографія портрета Б. В. Єнні // ДАФ НХМУ. Ф. 12 (О.О. Мурашка). Од. зб. 167.

Виставка творів Олександра Олександровича Мурашка : каталог / Київський державний музей українського мистецтва ; відп. ред. С. Раєвський ; уклад. : Л. Членова, А. Чебан. Київ : Мистецтво, 1966. 96 с.

Федорук О. Академічна мистецька збірка – важливий чинник навчального процесу. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2011. Вип. 18. С. 80–86.

Живопис із колекції Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури / вступ. ст. Т. Гончаренко, О. Федорука. Київ : Майстер книг, 2012. 176 с.

Стенограма вечора, присвяченого пам’яті художника О. О. Мурашка. 12.01.1964 р. // ДАФ НХМУ. Фонд 87 «Архів Лариси Членової». Од. зб. 27. 55 арк. Машинопиc.

Дорофієнко І. Деякі особливості техніки живопису О. Мурашка. Виставка творів Олександра Олександровича Мурашка : каталог / відп. ред. С. Раєвський, уклад. : Л. Членова, А. Чебан. Київ : Мистецтво, 1966. С. 17–20.

Брей Н. Портрет невідомої пензля О.О. Мурашка. Мистецтвознавство України. 2012. № 12. С. 299 – 302.

Андріанова О., Біскулова С. Технологічні дослідження творів Олександра Мурашка. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності : матеріали ІХ Міжнар. наук.- практ. конф., м. Київ, 19–20 вересня 2024 р. Київ : Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» ; ГО «Асоціація реставраторів України», 2024. С. 5–14.

Андріанова О. Б., Біскулова С. О. Мультианалітичний підхід до дослідження портрета архітектора Г. П. Шлейфера пензля Олександра Мурашка з колекції Музею історії міста Києва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2025. № 2. С. 218–223. DOI: 10.32461/2226-3209.2.2025.338931.

До 150-річчя з дня народження видатного українського художника Олександра Мурашка. НАОМА : сайт. URL: https://naoma.edu.ua/news/spdays/do-150-richchya-z-dnya-narodzhennya-vydatnogoukrayinskogo-hudozhnyka-oleksandra-murashka/ Дата публікації: 07.09.2025 (дата звернення : 22.09.2025).

Альбом О. О. Мурашка. [Ескізи до портрета Берти Єнні. 1911 р.]. // Національний художній музей України. Інв. № Гр-2973, арк. 9.

Шаповал А. Українські обрії Василя Щавинського: мистецтвознавця, колекціонера, бібліофіла : монографія / відп. ред. Л.А. Дубровіна ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В.І. Вернадського. Київ : НБУВ, 2024. 356 с.

Біскулова С. О., Андріанова О. Б. Дослідження ступеня старіння в’язива в олійному живописі та ПВА темпері методом інфрачервоної спектроскопії (ATR-FTIR). Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності : матеріали ІV науково-практичної конференції, Київ, 06-07 червня 2019 р. Київ : Код, 2019. С. 39–46.

Fiedler I., Bayard M. Cadmium yellows, oranges and reds. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics. Vol. 1 / Еd. Robert L. Feller. Cambridge : Cambridge University Press, 1986. P. 65–108.

Published

2025-10-31

How to Cite

Tymchenko, T., Dobriian, D., Sagaidak, M., Andrianova, O., & Biskulova, S. (2025). «PORTRAIT OF B. V. YENNI» BY OLEKSANDR MURASHKO: RESULTS OF A COMPREHENSIVE STUDY AND ATTRIBUTION. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (4), 126–138. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-16