HISTORICAL AND CULTURAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF SYMBOLISM IN THE PAINTING OF UKRAINE AT THE END OF THE 19TH AND 20TH CENTURIES

Authors

  • Olga Lagutenko National Academy of Fine Arts and Architecture
  • Valeriia Frolova National Academy of Fine Arts and Architecture

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-12

Keywords:

symbolism, modernism, myth, primitive archetype, sacred image, painting of Ukraine

Abstract

The purpose of this article is to determine the main aspects of the development of symbolism in Ukrainian painting at the turn of the 19th – 20th centuries, to study the artistic heritage of Ukrainian symbolists of the specified period – M. Sapozhnikov, Y. Mykhailov, V. Tsymbal, O. Novakivskyi, and to carry out a stylistic analysis of their works. Research methods. The basis of the study is the analysis of the formation of symbolism as an artistic movement in Europe and Ukraine. An artistic and stylistic and comparative analysis of the works of art of the artists highlighted in the article was conducted. Research results. The authors have determined the historical and cultural aspects of the development of symbolism in Ukraine at the turn of the 19th and 20th centuries. Conclusions. In the article, the authors identified the main historical and cultural aspects that influenced the development of symbolism in Ukrainian painting of the specified period. The main theme and features of the aesthetic language of the art of symbolism of Ukrainian painting are also indicated, using the example of the work of the mentioned artists.

References

Кулічихін В. В. Світ символів Михайла Сапожникова. Дніпро : Літограф, 2004. 175 с.

Несмачний С. М. Репрезентація символізму в живописі Михайла Сапожникова (1871–1937): мистецтвознавче дослідження та атрибуція колекції Дніпровського художнього музею : дис. … д-ра мистецтвознавства : 023 / Національна академія керівних кадрів культури України. Київ, 2024. 250 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5446.

П'ядик Ю. В. Юхим Михайлів. Життя і творчість. Київ : Мистецтво, 2004. 224 с.

Віктор Цимбал: маляр і графік : монографія / ред. С. Гординський. Нью-Йорк : Українська вільна академія наук у США, 1972. 135 c.

Волошин Л.В. Образ жінки у творчості Олекси Новаківського. Харків ; Львів : Видавець Олександр Савчук, 2018. 368 с.

Hans Werner Holzwarth. Modern Art. a History from Impressionism to Today. Cologne : TASCHEN, 2016. 696 c.

Лагутенко О. А. Українська графіка ХХ століття : навчальний посібник. Київ : Грані-Т, 2011. 184 с.

Біла А. Символізм: наукове видання. Київ : Темпора, 2010. 272 с.

Залозецький В. Олекса Новаківський : доповнене перевидання монографії 1934 р. / авт. вступ. статті та упоряд. Ірина Різун. Львів : Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, 2022. 180 с.

Юхим Михайлів. Його життя і творчість. 1885 – 1935 / [за ред. Ю. Чапленка]. New-York ; London ; Paris ; Toronto : Видавничий фонд Владики Мстислава, 1988. 233 с.

Christian J. Symbolists and decadents. New York : Park South Books, 1985. 96 с.

Facos M. Symbolist Art in Context. Los Angeles : University of California press, 2009. 300 с.

Lucie-Smith E. Symbolist art . New York : Praeger, 1972. 220 с.

Published

2024-10-31

How to Cite

Lagutenko, O., & Frolova, V. (2024). HISTORICAL AND CULTURAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF SYMBOLISM IN THE PAINTING OF UKRAINE AT THE END OF THE 19TH AND 20TH CENTURIES. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (2), 81–87. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-2-12