PROFESSIONAL EDUCATION OF CONSERVATOR-RESTORERS OF UKRAINE (ON THE OCCASION OF THE 55TH ANNIVERSARY OF THE DEPARTMENT OF THE TECHNIQUES & ARTWORKS RESTORATION OF THE NATIONAL ACADEMY OF FINE ARTS AND ARCHITECTURE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-21

Keywords:

conservation-restoration, history of higher education of conservators-restorers, Department of the Techniques & Artworks Restoration, National Academy of Fine Arts and Architecture, Ukraine, Europe.

Abstract

Abstract. The article focuses on the historical stages of the formation of educational institutions for conservatorsrestorers of the nineteenth and twentieth centuries in Europe; the article offers suggestions on ways to develop and improve higher education of conservators-restorers in Ukraine. The purpose of the article is to find out the peculiarities of the principles of higher education of conservators-restorers in European practice, to analyse the educational programmes of the Department of Techniques & Artworks Restoration of the National Academy of Fine Arts and Architecture (DTAR of the NAFAA), to determine further directions for the development and improvement of conservators-restorers' education in view of the needs of our time. Research methods: historiographical (systematisation of sources and publications on the chosen topic), historical (analysis of principles and approaches to education in different eras), empirical (observation of the activities of the DTAR of the NAFAA), method of systematisation of the data obtained. The results: the chronology of the introduction of European programmes for the education of conservators-restorers in the nineteenth and first half of the twentieth century is established; changes in the system of education of conservatorsrestorers in Europe and in Ukraine on the example of the DTAR of the NAFAA are analysed; further prospects and ways of its development in connection with today’s challenges are outlined. Conclusions. It has been established that in today's world, in the field of higher professional education of conservators-restorers, there is a shift in emphasis towards the exact sciences – chemistry, physics, information and communication technologies (ICT). Obviously, we should consider gradual changes in the education of conservators and restorers in Ukraine if it wants to join the world community as a full-fledged participant in the process of preserving cultural heritage.

References

Perusini G. Il Manuale di Christian Koester e il restauro in Italia e in Germania dal 1780 al 1830. Edifir-Edizioni Firenze, 2012. 53 p

Perusini G. Storia, teorie e techniche del restauro. Udine, Ed. Del Bianco, 1989. URL: https://accademiabelleartiverona.it/wp-content/uploads/2015/07/G.Perusini.Il_.restauro.dei_.dipinti.e.delle_.sculture.lignee.pdf (дата звернення 10.01.2025).

Leveau P. L'enquête sur la formation des restaurateurs dans l'Entre-Deux-Guerres: transformation d’un métier et reconnaissance d’une profession (1929–2011). CeROArt [Online]. Web. 2021. URL: http://journals.openedition.org/ceroart/3772 (дата звернення 5.01.2025)

Goltz M. von der. Education in the Art and Conservation Field in German Countries. Histories of Conservation and Art History in Modern Europe. Edited by Sven Dupré and Jenny Boulboullé. Routledge, 2022. P. 110–125. https://doi.org/10.4324/9781003127369-10

Krasnowolski B. Wydział Konserwacji I Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie 1950–2020. Geneza, historia, znaczenie dla ochrony dziedzictwa / Pod red. M. Lempart-Geratowskiej. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Kraków, 2021. 295 s.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Wydział Konserwacji I Restauracji Dzieł Sztuki. Historia. URL: https://wkirds.asp.waw.pl/historia/ (дата звернення: 30.12.2024).

Katedra konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Historia Katedry konserwatorstwa/ URL: https://konserwatorstwo.umk.pl/pl/zaklad-konserwatorstwa-historia/ (дата звернення 10.01.2025).

Institutsgeschichte – Akademie der bildenden Künste Wien, Lehrkanzel für Konservierung und Technologie. URL: https://www.akbild.ac.at/de/institute/konservierung-restaurierung/institutsgeschichte (дата звернення 02.01.2025).

E.C.C.O. Competences for access to the conservation-restoration profession. URL: https://www.ecco-eu.org/wp-content/uploads/2021/01/ECCO_Competences_EN.pdf (дата звернення: 3.01.2025).

Шуліка В.В. Кафедра реставрації та експертизи творів мистецтва Харківської державної академії дизайну і мистецтв в історії реставраційної справи на Слобожанщині. Вісник ХДАДМ. Харків, 2021. № 2. С.186–198; DOI: 10.33625/visnik2021.02.186.

Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. / УАМ. Київ : УАМ, 1996. Вип. 3. 120 c.

Тимченко Т. Проблеми реставраційної освіти в Україні. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності: зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 24–25 вер. 2020 р. Київ : Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник, Асоціація реставраторів України, Фенікс, 2020. С. 268–272.

Тимченко Т. Принципи освіти консерваторів-реставраторів у світлі кодексів професійної етики. Українська Академія мистецтва: дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 2022. Вип. 31. С. 112–120.

Cardinali, M. Rome 1930, The International conference on the scientific analysis of artworks and its legacy in Italy. Histories of Conservation and Art History in Modern Europe. Edited by Sven Dupré and Jenny Boulboullé. Routledge, 2022. P. 58–75. https://doi.org/10.4324/9781003127369-6

Тимченко Т. Р. Київська школа реставрації станкового малярства (1920-1930 рр.). Пам’ятки України. Історія та культура. Київ, 2001. Ч.4. С. 48–71.

Тимченко Т., Петліна Д. До витоків експертизи живопису в Україні. Тексти культури: дослідження, інтерпретація: зб. наук. праць. Київ : Інститут культурології НАМ України, 2017. С. 127–154.

Лоханько Ф. П., Флорова Т. І. Художні матеріали. Техніка живопису: Короткий курс для студентів педагогічних факультетів художніх інститутів. Київ : Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1960. 141 с.

Омельченко П. (1998). Наука про малярські фарби, матеріяли та техніки. Ч. 2. [Б. в.] Львів, 1998. 213 с.

Титов М. Ф., Тимченко Т. Р. Кафедра техніки та реставрації творів мистецтва. Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, 1917–2017: ілюстративно-інформаційне видання. Київ : НАОМА, Фамільна друкарня huss, 2017. С. 202–209.

Беляй А. Х. Реставраційне відділення і перспективи його перетворення на реставраційний факультет. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 1994. Вип. 1. С. 46–47.

Ганзенко Л. Г. Проблеми гуманітарної освіти реставраторів. Українська академія мистецтва: дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 1996. Вип. 3. С. 13–14.

Пенцаковський П. Роль гуманітарних предметів в освіті реставратора. Українська академія мистецтва: дослідн. та наук.-метод. пр. Київ, 1996. Вип. 3. С. 23–26.

Мінжулін О. І. Реставрація творів з металу : Підручник для студентів вищих художніх навчальних закладів. Київ : «Спалах», 1998. 232 с.: іл.

Мінжуліна Т. В. Дослідження й реставрація музейного текстилю. Київ : Українське агентство інформації та друку «Рада», 2004. 176 с.

Титов М. Ф. Техніка і технологія темперного жовткового іконопису: Навчальний посібник. Київ : BONA MENTE, 2005. 96 с.

Тимченко Т. Р. Методи захисту основ станкового живопису. Київ : Задруга, 2015. 98 с.

Тимченко Т. Р. Експертиза творів образотворчого мистецтва: живопис (історія та методологія): навчальний посібник. Київ : НАКККіМ, 2017. 120 с. : іл.

Консервація і реставрація об’єктів культурної спадщини / за ред. І. Прокопенко. Київ : Саміт-книга, 2022. 434 с.: іл.

Марінкола М., Каржер Л. Консервація середньовічної поліхромної дерев’яної скульптури: історія, теорія, практика / пер. С. Ґорелік. Київ : Родовід, 2024. 320 с., іл.

Published

2025-05-13

How to Cite

Tymchenko, T., & Vyslobodov, O. (2025). PROFESSIONAL EDUCATION OF CONSERVATOR-RESTORERS OF UKRAINE (ON THE OCCASION OF THE 55TH ANNIVERSARY OF THE DEPARTMENT OF THE TECHNIQUES & ARTWORKS RESTORATION OF THE NATIONAL ACADEMY OF FINE ARTS AND ARCHITECTURE). Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (3), 180–187. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-21