ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО РИСУНКА: МЕТОДИЧНІ СУПЕРЕЧНОСТІ ТА АНАЛІТИЧНІ ШЛЯХИ ЇХНЬОГО РОЗВ’ЯЗАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-13

Ключові слова:

навчальний рисунок, побудова, анатомічний аналіз, світлотіньове моделювання, методика, образне мислення, поетапна структура, мистецька освіта

Анотація

Метою статті є обґрунтування поетапної моделі викладання рисунка в системі професійної мистецької освіти, що включає побудову, анатомічний аналіз та світлотіньове моделювання як взаємопов’язані складові єдиного навчального завдання. Методи. Методологічну основу дослідження становить порівняльно-аналітичний підхід, що поєднує аналіз програмних матеріалів, методичних рекомендацій і фахових публікацій з узагальненням практичного досвіду викладання рисунка у вищій мистецькій школі. Застосовано структурно-функціональний метод для аналізу ролі побудови, анатомічного аналізу та світлотіньового моделювання у формуванні навчального завдання. Метод педагогічного узагальнення використано для систематизації типових помилок студентів і виявлення причин втрати логіки зображення. Результати дослідження. У межах дослідження визначено функціональну роль кожної структурної складової, виявлено типові порушення логіки зображення, охарактеризовано причини декоративного трактування послідовності у зображенні та окреслено умови їхньої професійної інтеграції. Сформульовано аналітично обґрунтовану методичну модель, що забезпечує логічну узгодженість рисунка, сприяє розвиткові образного мислення та підвищує ефективність навчального процесу. Висновки. Запропонована модель може бути використана для вдосконалення методики викладання рисунка у вищій мистецькій освіті, подолання формалізму та забезпечення професійної достовірності графічного зображення.

Посилання

Бабенко В., Перепелиця О. Світлотіньове моделювання у рисунку. Харків : ХДАДМ, 2014. 88 с.

Кравченко О. М. Методика викладання рисунка у вищій мистецькій школі. Київ : Мистецтво, 2012. 128 с.

Романенко І. М. Інтеграція мистецьких дисциплін у навчальному процесі. Мистецька освіта та культурологія. 2023. № 4. С. 21–26.

Коваленко Л. В. Академічний рисунок : навч. посіб. Харків : ХДАДМ, 2015. 96 с.

Куценко І. В. Анатомія для художників : навч.-метод. матеріали. Одеса : ОДХУ, 2011. 72 с.

Гончаренко Л. М. Основи анатомічного моделювання у рисунку. Львів : ЛНАМ, 2013. 84 с.

Прокопович Т. Методичні рекомендації з навчального рисунка. Київ : Мистецтво, 2012. 128 с.

Програма з рисунка / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ : НАОМА, 2015. 64 с.

Білоус Г. Навчальний рисунок : посібник. Львів : ЛНАМ, 2016. 96 с.

Відкриті навчальні ресурси з рисунка. Волинський національний університет. URL: https://vnu.edu.ua (дата звернення: 10.09.2025).

Козак О. В. Анатомічна структура як основа формотворення. Мистецька освіта та культурологія. 2021. № 1. С. 12–18.

Гнатюк Т. С. Світлотіньове моделювання у навчальному процесі. Мистецтвознавчі студії. 2019. № 1. С. 21–27.

Шевченко І. В. Світлотінь у навчальному рисунку: методичні аспекти. Вісник Харківської академії дизайну і мистецтв. 2016. № 2. С. 45–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Магаляс, В. (2025). ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО РИСУНКА: МЕТОДИЧНІ СУПЕРЕЧНОСТІ ТА АНАЛІТИЧНІ ШЛЯХИ ЇХНЬОГО РОЗВ’ЯЗАННЯ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (4), 104–109. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-13