УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД АКРЕДИТАЦІЇ ОСВІТНЬО-ТВОРЧИХ ПРОГРАМ ДОКТОРА МИСТЕЦТВА: ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ ARTISTIC RESEARCH

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-17

Ключові слова:

мистецькі дослідження, візуальні мистецтва, акредитація, доктор мистецтва, artistic research, НАОМА, вища освіта, європейська інтеграція

Анотація

Мета статті – дослідити становлення мистецьких досліджень в Україні в контексті акредитації освітньо-творчих програм третього рівня вищої освіти та їхньої інтеграції у європейський освітньо-дослідницький простір. Завдання дослідження полягають у виявленні нормативних та інституційних передумов запровадження програм доктора мистецтва, аналізі першого досвіду акредитації програми «Образотворче та візуальне мистецтво» у НАОМА, з’ясуванні специфіки візуальних мистецтв порівняно з виконавськими, а також у зіставленні українських практик із міжнародними моделями artistic research. У статті розглянуто ключові етапи розвитку докторських програм у сфері візуальних мистецтв, зокрема перший досвід акредитації програми «Образотворче та візуальне мистецтво» у НАОМА за спеціальністю 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», у порівнянні з практиками провідних європейських інституцій (Royal College of Art, Aalto University, Akademie der Bildenden Künste). Особливу увагу приділено аналізу співвідношення творчої та наукової складових у мистецьких дослідженнях та способів їхнього академічного визнання. Методи дослідження. Використано поєднання порівняльного та нормативно-правового аналізу, матеріали самоаналізів, експертних висновків НАЗЯВО та кейсів мистецьких проєктів здобувачів. Міждисциплінарний підхід дав змогу співвіднести українські практики у сфері візуальних мистецтв із міжнародними моделями artistic research. Результати. Проаналізовано основні виклики акредитації мистецьких програм у сфері візуальних мистецтв: відсутність затвердженого стандарту для спеціальності 023 (за наявності стандарту для 025), невизначеність статусу творчих результатів та потребу узгодження наукової й художньої складових. Вперше систематизовано специфіку українських мистецьких програм третього рівня у контексті європейських підходів до artistic research. Розглянуто перші захисти докторів мистецтва у НАОМА як прецедент у національній системі вищої освіти. Висновки. Мистецькі дослідження у сфері візуальних мистецтв в Україні формуються як новий академічний напрям, що відображає глобальні тенденції artistic research і водночас втілює локальні акценти. Їхня акредитація свідчить про пошук балансу між науковою та творчою складовими освітньо-творчих програм третього рівня, а також про становлення української моделі, здатної інтегруватися в європейський освітній простір. Визначено перспективні напрями подальшого розвитку, зокрема – уточнення критеріїв оцінювання та закріплення статусу творчих результатів, які прирівнюються до наукових здобутків.

Посилання

The Florence Principles on the Doctorate in the Arts / European League of Institutes of the Arts (ELIA) ; European Association for Architectural Education (EAAE). Florence, 2016. 12 с. URL: https://www.eaae.be/wp-content/uploads/2017/04/eaae_the-florence-principles.pdf (дата звернення: 10.10.2025).

SHARE Handbook for Artistic Research Education / Eds. Mick Wilson, Schelte van Ruiten. Amsterdam : ELIA, 2013. 336 с. URL: https://elia-artschools.org/page/SHARE-Handbook-for-Artistic-Research-Education (дата звернення: 10.10.2025).

Unislanding Artistic Research / European League of Institutes of the Arts (ELIA). Amsterdam, 2021. 40 с. URL: https://cdn.ymaws.com/elia-artschools.org/resource/resmgr/files/artistic_research_platform_meeting/unislanding_artistic_researc.pdf (дата звернення: 10.10.2025).

Автономія та врядування у вищій освіті : монографія / Н. М. Дем’яненко, О. М. Слюсаренко, М. Ф. Степко та ін. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2015. 192 с.

Татарнікова А. А. Технології арт-менеджменту та їх роль у модернізації професійної підготовки кадрів для сфери культури й мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6 (50). С. 381–388. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstreams/480f17ea-cad7-40ae-8549-918e0d5c52d8/download (дата звернення: 10.09.2025).

Райчева Л., Нестерова К. Принцип автономії закладу вищої освіти: можливості, ризики та моделі реалізації. Розвиток міста. 2025. № 2 (06). С. 175–180. DOI: https://doi.org/10.32782/city-development.2025.2-23.

Вавіліна Н. І. Підготовка наукових кадрів як основа формування інтелектуального капіталу країни. Наука, технології, інновації. 2019. № 4 (12). С. 16–27. DOI: 10.35668/2520-6524-2019-4-03.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII (зі змінами). Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18 (дата звернення: 10.09.2025).

Підготовка докторів мистецтва: атестаційні новації мистецької освіти в Україні : монографія / О. І. Безгін та ін. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2024. 220 с.

Безгін О. І., Успенська О. Ю. Методичне забезпечення вітчизняного мистецько-освітнього простору: досвід підготовки докторів мистецтва. Культурологічна думка. 2022. № 22. С. 168–176. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-22-2022-168-176.

Безгін О. І. Флорентійські принципи для підготовки доктора мистецтва. Культурологічна думка. 2019. № 18. С. 147–155. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-18-2019-147-155.

Романенкова Н. О. Акредитація освітніх програм: закордонний досвід. Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (23 червня – 3 серпня 2025 року). Львів ; Торунь : Liha-Pres, 2025. С. 64–67.

Borgdorff H. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden : Leiden University Press, 2012. 336 p.

Hannula M., Suoranta J., Vadén T. Artistic Research: Theories, Methods and Practices. Gothenburg : Academy of Fine Arts, 2005. 180 p.

Barrett E., Bolt B. Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry. London : I. B. Tauris, 2007. 224 p.

Nelson R. Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. London : Palgrave Macmillan, 2013. 256 p.

Chapman O., Sawchuk K. Research-Creation: Intervention, Analysis and “Family Resemblances”. Canadian Journal of Communication. 2012. Vol. 37, No. 1. P. 5–26. DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2012v37n1a2489.

Practice-Led Research, Research-Led Practice in the Creative Arts / Smith H., Dean R. T. (eds.). Edinburgh : Edinburgh University Press, 2009. 304 p.

Candy L., Edmonds E. The Routledge Companion to Research in the Arts. London ; New York : Routledge, 2018. 320 p.

Мостовий С. Реставрація та дослідження пам’яток металу IX–XVII століть з колекції Національного заповідника «Софія Київська» : дис. ... д-ра мистецтва : 023 / Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури. Київ, 2025. 162 с. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/935 (дата звернення: 16.09.2025).

Щербаков С. Скульптура в сучасних комунікаційних просторах: принципи використання технологій доповненої реальності та 3D-моделювання : дис. ... д-ра мистецтва : 023 / Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури. Київ, 2025. 141 с. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/951 (дата звернення: 16.09.2025).

Фрончко Д. Синтез рисунка та скульптури на основі дослідження творчості європейських митців другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. ... д-ра мистецтва : 023 / Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури. Київ, 2025. 184 с. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/952 (дата звернення: 16.09.2025).

Положення про академічну доброчесність Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури / Затверджено рішенням Вченої ради НАОМА. Київ : НАОМА, 2023. 18 с. URL: https://drive.google.com/file/d/14W7is3dBQDJ8grwfQG7lRi6vDmGqcFLy/view (дата звернення: 10.10.2025).

Науково-творчі дослідження у візуальних мистецтвах : матеріали досліджень здобувачів третього рівня вищої освіти НАОМА (2023–2025 рр.). Київ : Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, 2025. 52 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1N26MTDEI0B6oRLwY8nSYl1JALoiux_e7/view (дата звернення: 10.10.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Яланський, А., Харченко, В., & Логінський, Я. (2025). УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД АКРЕДИТАЦІЇ ОСВІТНЬО-ТВОРЧИХ ПРОГРАМ ДОКТОРА МИСТЕЦТВА: ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ ARTISTIC RESEARCH. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (4), 139–147. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-17