ВИСТАВКОВИЙ ПРОЄКТ «КОНЦЕНТРАЦІЯ ВОЛІ» ЯК ФОРМА КУЛЬТУРНОГО ОПОРУ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РОСІЇ В УКРАЇНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-14

Ключові слова:

сучасне українське мистецтво, виставковий проєкт, культурний опір, пропаганда, візуальна культура, колективна ідентичність, війна

Анотація

Мета статті – проаналізувати виставковий проєкт «Концентрація волі», що відбувся у 2023 році в Центрі сучасного мистецтва M17 у Києві, як приклад художньої реакції на повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну та визначити його роль як форми культурного опору. Увагу зосереджено на кураторській концепції, візуальних стратегіях, закладених у проєкт, та аналізі окремих мистецьких творів, що демонструють здатність сучасного мистецтва трансформувати пережитий досвід війни у механізм спротиву. Методи дослідження. У роботі застосовано мистецтвознавчий, порівняльно-аналітичний, історичний та структурно-семантичний методи. Результати. Дослідження засвідчує, що виставковий проєкт «Концентрація волі» є не лише реакцією на воєнні події, але й складовою ширшої культурної відповіді, спрямованої на деміфологізацію імперських наративів і переозначення категорій «волі», «правди» та «ідентичності» через художню мову. Акцентовано на здатності мистецтва формувати альтернативну символічну реальність, яка протистоїть російській пропаганді, виявляючи її штучність, агресивність і маніпулятивний характер. Висновки. Виставка репрезентує новітню форму культурного опору, в якому естетичне, етичне та політичне співіснують у єдиному художньому просторі. Проєкт функціонує як засіб мистецької протидії російській пропаганді та не лише документує сучасність, але й структурує спільну візію майбутнього, формуючи спротив через культуру. Виявлено особливості художнього мислення в період екзистенційної загрози, що спонукали до зміщення акцентів у візуальному наративі. Виставка фіксує особливу роль мистецтва як засобу комунікації та осмислення реальності в умовах війни.

Посилання

Авер’янова Н. Мистецтво як засіб пропаганди та контрпропаганди в умовах російської агресії. Українознавчий альманах. 2018. Вип. 23. URL: https://ukralmanac.univ.kiev.ua/index.php/ua/article/view/292/0 (дата звернення: 11.05.2025).

Концептуалізація пам’ятійного дискурсу в умовах російсько-української війни : аналітична записка / Р. Голик, І. Орлевич, Г. Дидик-Меуш та ін. Львів : НАН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича, 2024. 150 с. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua/download.php?downloadid=907 (дата звернення: 11.05.2025).

Журавель-Змеєва Л. С. Трансформація образів і форм у сучасному мистецтві та дизайні під впливом воєнного часу. АРТ-платФОРМА. 2024. № 9(1). С. 201–217. DOI: 10.51209/platform.1.9.2024.201-217. URL: https://art-platforma.kmaecm.edu.ua/index.php/art1/article/view/201/155 (дата звернення: 13.05.2025).

Протас М. В. Мистецтво в умовах війни: на перетині демократії та нігілізму. Grail of Science. 2023. № 24 (лютий). DOI: 10.36074/grail-of-science.17.02.2023.150. URL: https://www.researchgate.net/publication/369011476 (дата звернення: 11.05.2025).

Сільваші Т. ART NOW: Про філософський живопис, безжальну ринкову систему та кризу антропоцентризму. Art Ukraine. 2018. URL: https://artukraine.com.ua/a/art-now--tiberiy-silvashi-pro-filosofskiy-zhivopis-bezzhalnurinkovu-sistemu-ta-krizu-antropocentrizmu/ (дата звернення: 11.05.2025).

Стоян С. Тема війни в образотворчому мистецтві: специфіка історико-культурних трансформацій. Українські культурологічні студії. 2023. Т. 1, № 12. URL: https://doi.org/10.17721/UCS.2023.1(12).03 (дата звернення: 11.05.2025).

Тітов Н. Нікіта Тітов: «Мордор впаде і Україна задихає вільно» : [інтерв’ю] / розмову вела І. Штогрін. Радіо Свобода. 2022. 06 лютого. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/nikita-titov-oboronni-symovly-mist/31683129.html (дата звернення: 11.05.2025).

Прищенко С., Сенчук Т. Художньо-образні аспекти агітаційного плаката. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. № 35. С. 246–253. URL: https://journals.naoma.kyiv.ua/index.php/uam/article/view/99 (дата звернення: 11.05.2025).

Ткаченко М. І. Із художньої самобутності – в національну ідентичність. Як українські митці фіксують війну в Україні. Візуальне мистецтво у контексті сучасних культурних практик : зб. матеріалів VІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 23–24 листопада 2023 р., м. Черкаси. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2023. С. 64–65. URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/4717/1/Збірник.%20Черкаси.%202023%20%281%29.pdf (дата звернення: 11.05.2025).

Чубенко Т. С., Лисенко Л. І. Особливості використання воєнної фотографії в українських медіа. Українські та світові медіа під час повномасштабного вторгнення РФ: матеріали конференції. 2023. URL: https://juawm.donnu.edu.ua/article/view/14157 (дата звернення: 11.05.2025).

Федорків О. П., Касьяненко К. М., Бойко В. А. Аналіз культурних наративів у витворах мистецтва для дослідження українсько-російських відносин. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 3. С. 46–52. DOI: 10.32461/2226-3209.3.2024.313266. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/313266 (дата звернення: 11.05.2025).

Сидоренко А. Концепція виставки «Концентрація волі». Центр сучасного мистецтва M17. 2023. URL: https://m17.kiev.ua/exhibition/kontsentratsiya-voli/ (дата звернення: 11.05.2025).

Сидоренко В. Історія перехідного Персонажу. Антиквар. 2021. URL: https://antikvar.ua/istoriyaperehidnogo-personazhu/ (дата звернення: 11.05.2025).

Maslikova I., Stoian S. Philosophical and Cultural Analysis of Oksana Chepelyk’s Art Project “Refraction of Reality”. Future Human Image. 2022. Вип. 18. С. 28–34. URL: https://doi.org/10.29202/fhi/18/3 (дата звернення: 11.05.2025).

Концентрація волі: виставковий проєкт, 1 червня – 8 вересня 2023 р., Київ, Центр сучасного мистецтва M17. URL: https://m17.kiev.ua/exhibition/kontsentratsiya-voli/ (дата звернення: 11.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Пилипенко, М., & Михайлова, Р. (2025). ВИСТАВКОВИЙ ПРОЄКТ «КОНЦЕНТРАЦІЯ ВОЛІ» ЯК ФОРМА КУЛЬТУРНОГО ОПОРУ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РОСІЇ В УКРАЇНУ. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (4), 110–117. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-14