THE EXHIBITION PROJECT «CONCENTRATION OF THE WILL» AS A FORM OF CULTURAL RESISTANCE IN THE CONTEXT OF RUSSIA'S FULL-SCALE INVASION OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-14

Keywords:

contemporary Ukrainian art, exhibition project, cultural resistance, propaganda, visual culture, collective identity, war

Abstract

The aim of the article is to analyze the exhibition project «Concentration of the Will», which took place in 2023 at the M17 Contemporary Art Center in Kyiv, as an example of an artistic response to the full-scale invasion of Ukraine by the russian federation, and to determine its role as a form of cultural resistance. The focus is placed on the curatorial concept, the visual strategies embedded in the project, and the analysis of the selected artworks that demonstrate the capacity of contemporary art to transform the experience of war into a mechanism of resistance. Methodology. The study employs art historical, comparative-analytical, historical, and structural-semantic methods. Results. The research demonstrates that the “Concentration of the Will” exhibition is not only a reaction to wartime events, but also part of a broader cultural response aimed at demythologizing imperial narratives and reinterpreting the categories of “will,” “truth,” and “identity” through artistic language. Emphasis is placed on the ability of art to construct an alternative symbolic reality that resists russian propaganda by exposing its artificiality, aggression, and manipulative nature. Conclusions. The exhibition represents a new form of cultural resistance in which the aesthetic, ethical, and political aspects coexist within a unified artistic space. The project functions as a means of artistic resistance to russian propaganda, not only documenting the present but also shaping a shared vision of the future by fostering resistance through culture. The study identifies specific features of artistic thinking under existential threat, which prompted a shift in emphasis within the visual narrative. The exhibition highlights the distinctive role of art as a medium for communication and the interpretation of reality in the context of war.

References

Авер’янова Н. Мистецтво як засіб пропаганди та контрпропаганди в умовах російської агресії. Українознавчий альманах. 2018. Вип. 23. URL: https://ukralmanac.univ.kiev.ua/index.php/ua/article/view/292/0 (дата звернення: 11.05.2025).

Концептуалізація пам’ятійного дискурсу в умовах російсько-української війни : аналітична записка / Р. Голик, І. Орлевич, Г. Дидик-Меуш та ін. Львів : НАН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича, 2024. 150 с. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua/download.php?downloadid=907 (дата звернення: 11.05.2025).

Журавель-Змеєва Л. С. Трансформація образів і форм у сучасному мистецтві та дизайні під впливом воєнного часу. АРТ-платФОРМА. 2024. № 9(1). С. 201–217. DOI: 10.51209/platform.1.9.2024.201-217. URL: https://art-platforma.kmaecm.edu.ua/index.php/art1/article/view/201/155 (дата звернення: 13.05.2025).

Протас М. В. Мистецтво в умовах війни: на перетині демократії та нігілізму. Grail of Science. 2023. № 24 (лютий). DOI: 10.36074/grail-of-science.17.02.2023.150. URL: https://www.researchgate.net/publication/369011476 (дата звернення: 11.05.2025).

Сільваші Т. ART NOW: Про філософський живопис, безжальну ринкову систему та кризу антропоцентризму. Art Ukraine. 2018. URL: https://artukraine.com.ua/a/art-now--tiberiy-silvashi-pro-filosofskiy-zhivopis-bezzhalnurinkovu-sistemu-ta-krizu-antropocentrizmu/ (дата звернення: 11.05.2025).

Стоян С. Тема війни в образотворчому мистецтві: специфіка історико-культурних трансформацій. Українські культурологічні студії. 2023. Т. 1, № 12. URL: https://doi.org/10.17721/UCS.2023.1(12).03 (дата звернення: 11.05.2025).

Тітов Н. Нікіта Тітов: «Мордор впаде і Україна задихає вільно» : [інтерв’ю] / розмову вела І. Штогрін. Радіо Свобода. 2022. 06 лютого. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/nikita-titov-oboronni-symovly-mist/31683129.html (дата звернення: 11.05.2025).

Прищенко С., Сенчук Т. Художньо-образні аспекти агітаційного плаката. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. № 35. С. 246–253. URL: https://journals.naoma.kyiv.ua/index.php/uam/article/view/99 (дата звернення: 11.05.2025).

Ткаченко М. І. Із художньої самобутності – в національну ідентичність. Як українські митці фіксують війну в Україні. Візуальне мистецтво у контексті сучасних культурних практик : зб. матеріалів VІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 23–24 листопада 2023 р., м. Черкаси. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2023. С. 64–65. URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/4717/1/Збірник.%20Черкаси.%202023%20%281%29.pdf (дата звернення: 11.05.2025).

Чубенко Т. С., Лисенко Л. І. Особливості використання воєнної фотографії в українських медіа. Українські та світові медіа під час повномасштабного вторгнення РФ: матеріали конференції. 2023. URL: https://juawm.donnu.edu.ua/article/view/14157 (дата звернення: 11.05.2025).

Федорків О. П., Касьяненко К. М., Бойко В. А. Аналіз культурних наративів у витворах мистецтва для дослідження українсько-російських відносин. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 3. С. 46–52. DOI: 10.32461/2226-3209.3.2024.313266. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/313266 (дата звернення: 11.05.2025).

Сидоренко А. Концепція виставки «Концентрація волі». Центр сучасного мистецтва M17. 2023. URL: https://m17.kiev.ua/exhibition/kontsentratsiya-voli/ (дата звернення: 11.05.2025).

Сидоренко В. Історія перехідного Персонажу. Антиквар. 2021. URL: https://antikvar.ua/istoriyaperehidnogo-personazhu/ (дата звернення: 11.05.2025).

Maslikova I., Stoian S. Philosophical and Cultural Analysis of Oksana Chepelyk’s Art Project “Refraction of Reality”. Future Human Image. 2022. Вип. 18. С. 28–34. URL: https://doi.org/10.29202/fhi/18/3 (дата звернення: 11.05.2025).

Концентрація волі: виставковий проєкт, 1 червня – 8 вересня 2023 р., Київ, Центр сучасного мистецтва M17. URL: https://m17.kiev.ua/exhibition/kontsentratsiya-voli/ (дата звернення: 11.05.2025).

Published

2025-10-31

How to Cite

Pylypenko, M., & Mykhailova, R. (2025). THE EXHIBITION PROJECT «CONCENTRATION OF THE WILL» AS A FORM OF CULTURAL RESISTANCE IN THE CONTEXT OF RUSSIA’S FULL-SCALE INVASION OF UKRAINE. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, (4), 110–117. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-4-14