ТВОРЧІСТЬ СЕВЕРИНА БОРАЧКА ПОВОЄННОГО ПЕРІОДУ (1945–1975): АНАЛІЗ МИСТЕЦЬКОЇ СПАДЩИНИ ТА ВИСТАВКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МИТЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-14Ключові слова:
мистецька спадщина, Северин Борачок, українське мистецтво, живопис, виставкова діяльність, діаспора, аналіз творів, мистецтво ХХ століттяАнотація
Мета дослідження – проаналізувати творчість українського художника діаспори Северина Борачка (1898–1975) повоєнного (зрілого) періоду (1945–1975), який є найменш вивченим, але водночас має найбільш збережений творчий спадок. Звернено особливу увагу на його активну виставкову діяльність у цей період. Методи дослідження. У роботі застосовано загальнонаукові та емпіричні методи, зокрема аналітичний, біографічний, історико-хронологічний, а також аналіз художньо-композиційних і стилістичних особливостей творів. Результати дослідження. Зроблено спробу цілісно реконструювати творчий шлях художника 1945–1975 років, висвітлити його виставкову діяльність, опрацювати наявні рецензії на виставки та тогочасні публікації про нього в зарубіжній пресі. Вперше проаналізовано та систематизовано мистецьку спадщину митця цього періоду, оприлюднено твори з музеїв у Нью-Йорку та Чикаго, роботи з приватних колекцій. Досліджено живописну манеру художника, а також проаналізовано роботи в техніці мозаїки. Для доповнення та уточнення інформації наведені фрагменти біографії митця, написаної його сестрою – Дарією Крохмалюк. У дослідженні зроблено висновки, що повоєнний період творчості С. Борачка можна умовно поділити на два етапи – мюнхенський (1945–1962) та американський (1962–1975). Саме до цих періодів належить більшість збережених творів художника, позначених упізнаваною стилістикою: декоративністю, увагою до кольору, поєднанням реалістичних елементів із експресивно-символічними. Для його робіт характерна споріднена тематика: жіночі постаті за працею або під час відпочинку, міські й сільські пейзажі, а також яскраві образи коней і вершників. У цей час митець також звертається до техніки мозаїки зі скла, виконуючи її в живописній стилістиці. Кульмінацією його праці зі склом стали роботи для іконостаса в Маквіллері та образ святого Андрія для каплиці в Мюнхені. Сьогодні існують труднощі з атрибуцією творів митця: відсутність датування більшості робіт ускладнює формування чіткої хронології творчості. Додатковою перешкодою є велика розпорошеність творів по приватних колекціях. Підкреслено необхідність подальшого наукового вивчення творчого шляху С. Борачка; окремо акцентовано увагу на актуальності поглибленого аналізу його мистецької практики та світоглядних з асад.
Посилання
Попович В. Северин Борачок (1898–1975). Спогад. Нотатки з мистецтва. Філадельфія, 1985. С. 51–54. URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/10506/file.pdf
Горняткевич Д. Образотворчі митці Теребовлянщини. Теребовлянська земля. Історично-мемуарний збірник / Ред. колегія І. Винницький, В. Палідвор, Р. Криштальський та ін. Ню Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1968. С. 354–356.
Кивелюк В. Про творчість Северина Борачка і Григорія Крука. Сучасність. 1962, №6. С. 25–32. URL: https://shron2.chtyvo.org.ua/Suchasnist/1962_N06_18.pdf? (дата звернення 25.04.2025 р.)
Стебельський Б. Северин Борачок. Естафета. Ч. 2. Нью-Йорк-Торонто, 1974. С. 237–258.
Кейван І. Северин Борачок. Українські митці поза Батьківщиною. Едмонтон – Монреаль, 1996. С.18, 187–188
Мацях Є. Северин Борачок. Українське слово. Париж, 3 серпня 1958.
О. Д. Розмова про мистецтво із 60-річним «хлопцем». Шлях Перемоги, 13 липня 1958. Ч. 28. С. 4
Леник В. Як живуть наші митці: маляр Северин Борачок. Український самостійник, Мюнхен, 4 жовтня 1953, С.4
Лопата П. Українські мистці у Західній Європі після 1945 року. Новий Шлях – Українські Вісті. 25 лютого 2020. URL: https://newpathway.ca/ukrayuinski-myttsi-v-zakhidniy-yevropi-1/(дата звернення 1.05.2025 р.)
Стельмащук Г. Борачок Северин: маляр-постімпресіоніст. Українські митці у світі. Матеріали до історії українського мистецтва XX століття / авт.-упор. Г. Стельмащук. Львів : Апріорі, 2013. С. 87–93.
Listy Seweryna Boraczoka do Józefa Czapskiego. Archiwum Józefa i Marii Czapskich z Maisons-Laffitte. Muzeum Narodowy w Krakowie. 8. rkps. 2267.
Krochmaluk D. Listy do Józefa Czapskiego. Archiwum Józefa i Marii Czapskich z Maisons-Laffitte. Muzeum Narodowe w Krakowie. 8. rkps. 2267. k. 2–4.
Chapski J. Wystawa ukraińska. Kultura. Paryż. Nr.7/81-8/82. S. 181–183
Czapski J., O przyjacielu / podał do druku Paweł Bem. Zeszyty Literackie. nr.3/131. 2015. URL: https://zeszytyliterackie.pl/jozef-czapski-o-przyjacielu/ (дата звернення 1.05.2025 р.)
Певний Б. П. Борачок Северин Юліанович. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.. К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2004. URL: https://esu.com.ua/article-37029 (дата звернення 24.04.2025 р.)
Денисюк О. До питання українсько-польських мистецьких взаємин 1920–30-х рр.: Северин Борачок і діяльність мистецького об’єднання «Паризький комітет». Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Збірник наукових праць. Київ, 2006. С. 86–97.
Personal file of Seweryn Boraczok. URL: https://collections.arolsen-archives.org/en/search?s=Seweryn%20Boraczok
Дмитренко М. На новому ґрунті. Як зорганізовано виставку в Мюнхені? Українське мистецтво. Частина ІІ. Мюнхен: Українська спілка образотворчих мистців, 1947. 56 с. URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/11671/file.pdf (дата звернення 1.05.2025 р.)
Boraczok Seweryn. Wiek koloryzmu. Katalog. Dom aukcyjny Desa Unicum. Aukcja 12 kwietnia 2022 roku. 228 s. URL: https://cdn.desa.pl/pdf/catalogues/wiek-koloryzmu-2022.04.12-949613.pdf
Клімчак М. Повернення Северина Борачка. Свобода. № 16. 15 квітня 2004. С. 27. URL: https://archive.svoboda-news.com/wp-content/uploads/Svoboda-2004-16.pdf (дата звернення 27.04.2025 р.)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва»

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.