TYPOLOGY OF FUNCTIONAL AND SPATIAL ORGANIZATION OF SCHOOL BOARDING FACILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-7

Keywords:

school boarding facility, boarding within an educational institution, boarding house, general education complex with boarding, school, functional and spatial organization, typology, dormitory, student accommodation, temporary residence, housing

Abstract

The purpose of the article is to develop and substantiate a typology of the functional and spatial organization of school boarding facilities in the context of current challenges facing Ukraine’s educational system. Methods. The study employs typological analysis, comparative analysis of both design projects and built facilities in Ukraine and abroad, the method of morphological generalization, a systemic approach to the classification of architectural and planning solutions, and graphic modeling. Results. The study analyzes the object on five levels: as a component of the school system, as an element of a school complex, as a part of the urban structure, as a system of functional zones, and at the level of spatial planning organization. Conclusions. The proposed typology and innovative architectural and planning solutions provide a systematic framework for structuring the design of school boarding facilities and serve as a tool for further research into their spatial organization and for the practical implementation of modern student accommodation formats.

References

Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 6. Ст. 41. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 07.04.2025).

Про затвердження Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 3 лист. 2021 р. No 1131. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1131-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 07.04.2025).

ДБН В.2.2-3:2018. Будинки і споруди. Заклади освіти. Зі зміною №1. Будстандарт Online. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=77080 (дата звернення: 07.06.2025).

Куцевич В. В. Архітектура громадських будівель і споруд в Україні на початку XXI ст. Українська академія мистецтва. 2010. Вип. 17. С. 251–262.

Куцевич В. В. Архітектурна типологія громадських будинків і споруд. Сучасні тенденції розвитку. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2014. Вип. 35. С. 376–384.

Проскуряков В. І., Шулдан Л. О. Архітектура шкільних будівель. Принципи удосконалення з урахуванням енергозаощаджування : навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. 244 с.

Наконечна А. Формування архітектурно-планувальної організації шкільних пансіонів на основі аналізу світового досвіду. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2024. Вип. 35. С. 56–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2024-35-6 .

Наконечна А. Класифікація шкільних комплексів із пансіонами: структура та особливості. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2025. Вип. 3. С. 40–48. DOI: https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2025-3-5.

Published

2025-07-18