THE SYNTHESIS OF ARTS AS A FEATURE OF THE ARCHITECTURAL SCHOOL OF NAFAA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-11

Keywords:

architecture, architectural education, synthesis of arts, interdisciplinary approach, NAFAA, ceramic workshop, Center for Monumental and Decorative Arts, KyivZNIIEP, urban space, cinematic quality, theatricalization, visuality

Abstract

The purpose of this article is to explore the phenomenon of the synthesis of arts in contemporary architecture and the role of education at the National Academy of Fine Arts and Architecture (NAFAA) in shaping a comprehensive approach to the architectural profession. Research Methods. The study employs an analysis of the history of teaching the "Synthesis of Arts" course, an examination of changes in architectural education, and an investigation of the Academy's architectural workshops and their contributions to the post-war reconstruction of Kyiv. The methodology also includes an analysis of the interaction between architecture and other artistic disciplines, particularly cinema, theater, and new media. Research Results. The findings indicate that the "Synthesis of Arts" course played a key role in shaping the professional competencies of architects in the 1970s and 1980s. However, its reduction in the 2000s led to the loss of an interdisciplinary approach in architectural education. Nevertheless, NAFAA has preserved traditions of integrating artistic practices, which positively influence the development of a holistic understanding of architecture. Conclusions. The study concludes that new educational courses should be introduced to foster the synthesis of arts in architectural education and practice. Examples include "Architecture and Theater: Theatricalization of the Urban Environment," "Architecture and Photography: A Means of Abstraction and Authenticity," "Architecture and Cinema: Analyzing the Environment," "Cinematic Methods of Architectural Environment Design," and "Methods of Visual Artistic Form Creation." Updating educational programs by incorporating advanced design and spatial analysis methods will further contribute to the development of architects with interdisciplinary competencies.

References

Бекетова І. Софійська гончарня. Образотворче мистецтво. 2007. № 3 (63). С. 109–111.

Голубец О. М. Декоративная керамика в современной архитектурно-пространственной среде (на материалах искусства декоративной керамики Украины 60-х – начала 80-х годов) : дис. … канд. искусствоведения. Львов, 1984. 153 c.

Голубець О. М. Львівська кераміка : монографія. Київ, 1991. 120 с.

Жоголь·Л.·Е. Декоративное искусство в современном интерьере : монография. Киев, 1985. 200 с.

Історія декоративного мистецтва України : У 5 т. Т. 5/ [голов. ред. Г. Скрипник] НАН України, ІМФЄ ім. М. Т. Рильського. – К., 2016. – 546 с.

Про кераміку в архітектурі // ЦДАМЛМ України (Центр. держ. архів-музей літ. і мистецтва України). Ф. 990. Оп. 1. Од. зб. 46. Арк. 1–5.

Чегусова З. А. Історія діяльності та внесок у розвиток комплексного архітектурно-художнього рішення інтер’єрів різних типів споруд України 1970-1990-х років Науково-дослідного центру монументально-декоративного мистецтва КиївЗНДІЕП. Перспективні напрямки проектування житл. та громад. будівель : зб. наук. пр. Київ, 2003. С. 208–216.

Чернявський В. Г. Архітектурно-художні основи формування внутрішнього середовища громадських будівель : дис. … д-ра архітектури : 18.00.02. Київ, 2017. 405 с.

Lohnert A. Keramika ako prostriedok monumentalnej avolnej tvorby. Yytvarny Sivot. 1978. No 4. P. 14 –18.

Marsikova J. Ceramic in architecture. Glass review. 1973. T. 9. P. 20–21.

Синтез мистецтв / Чернявський В., Кузнецова І. О., Кара-Васильєва Т. В., Чегусова З. А. Київ : НАУ, 2012. 320 с.

Трошкіна О. А. Театралізація та сценарність сприйняття середовища сучасних паркових просторів. Інтродукція рослин на Волино-Поділлі: наука, освіта, мистецтво формування ландшафту, виробництво : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., (Тернопіль, 17–18 травня, 2018р.) / [ред. кол.: В. Черняк (відп. ред.) та ін.] ; Тернопільський ОКІППО. Тернопіль : Крок, 2018. С. 237–244.

Трошкіна О. Роль архітектурного середовища у кінофільмах та відеоіграх / Трошкіна О., Наконєчна А. Проблеми розвитку міського середовища : наук.-техн. зб. Київ : НАУ, 2019. Вип. 2 (23). С. 201–219.

Трошкіна О. Формування потреби у видовищності міського середовища під впливом кінематографа і нових медіа.·Інновації в архітектурі та дизайні: Київ·: зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф·м. Київ, 25·трав. 2022 р. Київ, 2022. С. 190 –192.

Трошкіна О. А. Семіотичний аналіз архітектурного середовища на основі методу побудови кіносценарію. Українська академія мистецтва : зб. наук. пр. 2023. № 34. С. 53–61.

Трошкіна О. А. Театралізація архітектурного середовища як психологічна потреба людини. Теорія та практика дизайну. Мистецтвознавство: Зб. наук. пр. К., «Дія», 2015. Вип.7. С. 257–271.

Скоромна А. Історія створення та закриття київської експериментальної майстерні художньої кераміки (1944–1987 рр.). Народознавчі зошити. 2022. No 3·(165). С. 585–593.

Евреинов H. H. Театр для себя. Москва : Изд-во Н. Бутковской, 1917. 233 с.

Чернявський В. Г. Особливості розміщення творів мистецтва при комплексному формуванні інтер’єру громадських будівель /Чернявський В. Г. Сучасні проблеми архітектури та містобудування.: наук.-техн. зб. М-во освіти і науки України, Київ: нац. ун-т буд-ва і архітектури, 2010. Вип. 24. С. 437–441.

Published

2025-07-18