INTERPRETATION OF A MODERN STYLE COSTUME IN UKRAINIAN PAINTING IN THE LATE 19TH – EARLY 20TH CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-3034-2025-37-22

Keywords:

Art Nouveau, fin de siècle, Ukrainian painting, artistic interpretation, portrait, costume, national identity

Abstract

The purpose of the article is to determine the directions of the modern style costume interpretation in Ukrainian portrait/genre painting of the late XIXth – early XXth centuries. The research methods combine general science (method of analysis, synthesis, comparison, systematization) and art history (method of art history analysis, namely iconographic, compositional and artistic-stylistic). The options for interpreting the image of a modern style costume are distributed according to stylistic features defined through art analysis. The traits of realistic presentation of the Art Nouveau style in the works of Peter Nilus (1869–1943), Mykola Tkachenko (1850–1929), Peter Kholodny the Elder (1876–1930) were investigated. The specifics of the impressionistic approach to the image of the costume in the works of Ivan Trush (1869–1941), Olena Kulchytska (1877–1967), Ivan Pokhitonov (1850–1923), compositions of Oleksandr Murashko (1875–1919) «Paris period» were articulated. The modern style costume interpretation of the painting created at the same style period was noted in the portraits by Oleksandr Murashko, Vsevolod Maximovich (1894-1914). Fouvistical and expressionistic manifestations marked the formation of a costume in the painting of Olexandra Exter (1882–1949), Oleksa Novakivsky (1872–1935), Sonia Delaunay (1885–1979). Polystylism of a number of works of Ukrainian painting, which was represented by the fashionable outfit of the late XIX – early XX centuries, was traced: synthesis of symbolism and modernity in the impersonal portrait of «Parisienne» by Kaetan Stefanovich (1886–1920); Reminiscences of aestheticism in combination with the impressionistic painting of Ivan Pokhitonov («Vira Figner portrait»), realistic painting by Oleksa Novakivsky («Portrait of Zulia Kviletska»).

References

Кротова Т. Ф. Повсякденна мода у живопису і графіці доби модерну. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. 2013. Вип. 30. С. 239–245.

Рубан В. В. Український портретний живопис другої половини ХІХ – початку XX століття. Київ : Наукова думка, 1986.

Історія українського мистецтва : у 5 т. Т. 5 : Мистецтво XX століття / наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2007.

Столярчук Н. Український авангард ХХ століття : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2015.

Бабунич Ю. І. Український живопис доби модернізму : світоглядні і художньо-стилістичні особливості : дис. … канд. мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2016.

Ямаш Ю. Студії Івана Труша в Мюнхенській школі Антона Ашбе. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 31. 2017. С. 236–247.

Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ – початку ХХІ століття. Київ : ArtHuss, 2019.

Сивков О. Принципи модерну у живописних творах В. Максимовича. Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. 2001. Вип. 8. С. 236–243.

Членова Л. Г. Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості. Хмельницький ; Київ : Галерея ; Артанія Нова, 2005.

Волошин Л. Образ жінки у творчості Олекси Новаківського : монографія. Харків ; Львів : Вид. Олександр Савчук, 2018.

Сімферовська А. О. Львівський портрет першої половини XX століття: художня репрезентація особистості : дис. … канд. мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2018.

Чому в українському мистецтві є великі художниці / авт.-упоряд. К. Яковленко. Київ : Publish Pro, 2019.

Павельчук І. А. На перехресті модерну. Федір Кричевський на шляху до постімпресіонізму. Київ : Києво-Могилянська академія, 2019.

Павельчук І. А. Постімпресіонізм в українському живописі XX – початку XXI ст.: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку : дис. … д-ра мистецтвознавства / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2020.

Charles Cramer, Kim Grant, Sonia Delaunay. Smarthistory, April 7, 2020. URL: https://smarthistory.org/simultanism-sonia-delaunay/ (дата звернення: 2.03.2025).

Дроботюк М. Внесення змін до атрибуції художніх творів з колекції НХМУ. Мистецтво. Музей. Діалоги : наук. щорічник / Національний художній музей України. 2021. Вип. 1. С. 114–115.

Добріян Д. «Гріхи молодості». Паризький період Олександра Мурашка. Київ : Родовід, 2025.

Каєтан Стефанович. Парижанка. 1912–1913. Полотно, олія. Львівська національна галерея мистецтв. URL: https://collection-lvivgallery.org.ua/uk/works/3780-paryzhanka (дата звернення: 22.02.2025).

Цифровий архів творів Григорія Івановича Цисса. Полтавський художній музей (галерея мистецтв) ім. М. Ярошенка. URL: https://www.gallery.pl.ua/category/cifrovij-arxiv-tvoriv-georgiyaivanovicha-cissa (дата звернення: 20.02.2025).

Published

2025-07-18