ВПЛИВ ФРЕСОК ДУНЬХУАНУ НА ОЛІЙНИЙ ЖИВОПИС КИТАЮ ХХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-9Ключові слова:
Дуньхуан, фреска, олійний живопис, вплив, Дун Сівень, Чан Шухун , Цзен Хао.Анотація
Анотація. Мета статті – вивчити особливості впливу фресок Дуньхуану на китайський олійний живопис ХХ століття. Методи дослідження. Системний підхід зумовлює використання комплексу методів. Історико-культурний, компаративний та семіотичний методи дали змогу виявити вплив фресок Дуньхуану на китайський олійний живопис ХХ століття. Метод узагальнення використано для формулювання підсумків статті. Результати. Китайський олійний живопис ХХ століття демонструє синтез реалістичних тенденцій, національної самобутності китайської культури та зразків образотворчого мистецтва Заходу. Дуньхуан – унікальний регіон, який був центром Шовкового шляху та репрезентував результати культурної взаємодії Китаю та Заходу. Мистецтво гротів Дуньхуану демонструє тенденції буддизму, які розкривають культурну взаємодію Китаю та Індії. Кольорові рішення, композиція та сюжети фресок Дуньхуану репрезентують дві ключові тенденції – сприйняття західної культури та вплив індійського буддизму. Проаналізовано олійний живопис китайських митців: Дун Сівень «Казахська пастушка», «Кайго-дадянь» («Церемонія проголошення створення КНР»), Чан Шухун «Цзю-цен-Лоу» («Дев’ять поверхів»), Цзен Хао «Фейтянь» («Апсари, що літять»), «Гуань Інь». Домінантні характеристики мистецтва фресок у печерах Дуньхуану репрезентовано в китайському олійному живописі ХХ століття. Висновки. У результаті дослідження з’ясовано, що мистецтво гротів Дуньхуану демонструє перетин китайської та індійської культур, західної та східної традицій. У роботах Дун Сівеня «Казахська пастушка», «Кайго-дадянь» («Церемонія проголошення створення КНР»), Чан Шухуна «Цзю-цен-Лоу» («Дев’ять поверхів»), Цзен Хао «Фейтянь» («Апсари, що летять»), «Гуань Інь» виявлено сучасне творче осмислення фресок Дуньхуану.
Посилання
李裕:中国美术史纲,辽宁美术出版社,1988年。223页
段文杰:敦煌石窟鉴赏丛书,甘肃人民美术出版社,1990年。156页
高巍华:敦煌壁画艺术的生存:一种媒介发展观的视角,贵州大学学报艺术版. 2009年.第1期。25页。
周大正:《敦煌壁画与中国画色彩》,人民美术出版社2000年,165页。
李东风:吉祥美好的化身——敦煌飞天的艺术美感,文艺研究. 2009年. 第2期。15页。
张萍:《工笔重彩画》,山东美术出版社2002年. 98页。
王庆田:东方与欧洲传统融合背景下二十至二十一世纪之交的中国写实油画,北京,2018年。236页。
唐薇:《现代工笔重彩画技法》,山西人民美术出版社2001年. 21页。
张萌萌:莫高敦煌石窟唐代佛像内容及其艺术特色,丝绸之路,2009年,第14期。12页。